Починаючи з серпня 2023 року, завдяки волонтерам-перекладачам, ми перекладаємо з англійської статті збірника 10 Lessons from the Folk High School. Нижче ми наводимо переклад англомовної сторінки про цей збірник.

Ця серія книг є вступом до філософії освіти, яку 175 років тому заснував Ґрундтвіґ. Наразі всі 11 книг готові до розповсюдження.

Школа для життя – вступ

Ця серія книг знайомить із фундаментальними будівельними блоками данської народної вищої школи та представляє, як ця філософія реалізується на практиці в народних вищих школах сьогодні.

Серія складається з 11 книг. Том 0 – це вступ до історії данської народної вищої школи та різних ідеологічних течій, що її оточують. У кожному із наступних томів розглядається одна з характеристик народної вищої школи та її актуальність для сучасного шкільництва і педагогіки.

Видатні письменники з народної вищої школи та навколо неї написали про спільний спів, сторітелінг, навчання в школі-резиденції, демократичну освіту, народне просвітництво, життєве просвітництво, навчання через тіло, вільну від іспитів школу, соціальне навчання та освіту для людства.

Кожен том розпочинається з обговорення досліджуваного явища, а 3-4 історії з Данії або з інших країн світу представляють різні точки зору, викладені через конкретні практичні приклади. До книг увійшли історії з Нігерії, Індії, Англії, Південної Кореї, Польщі, Гренландії, Філіппін та Ісландії.

Книга 0: Екскурс в ідеологію народної вищої школи

Те, що данська народна вища школа може святкувати своє 175-річчя, є досить дивовижним, адже між 1844 і 2019 роками лежить така велика різниця. У книзі ” Екскурс в ідеологію народної вищої школи” Ове Корсґаард простежує оригінальне мислення Ґрундтвіґа від 1844 року до наших днів.

Ове Корсґаард бере три дати – 1864, 1940 і 1968 роки – кожна з яких ознаменувала нинішню форму відродження, на яку народні вищі школи як вплинули, так і зробили свій внесок. І він запитує, чи відбувається сьогодні нове відродження.

Книга 1: Стань собою

Педагогіка народної вищої школи – це не що інше, як педагогіка людини, метою якої є формування та збереження людства. Педагогіка народної вищої школи полягає в тому, щоб кинути виклик індивідуумам, щоб вони стали самими собою як самовизначені та відповідальні істоти.

Так пише Лео Комішке-Коннеруп у першому томі “10 уроків народної школи”, а чотири історії з повсякденного життя народних шкіл показують, як цей урок реалізується в практиці народної школи.

Книга 2: Навчайся для задоволення

Зв’язок із життям та просвітництвом для життя стали характерною рисою народної вищої школи і поставили її в пряму опозицію до традиційної так званої “латинської” школи, із її великим акцентом на іспитах. Навчання повинно керуватися бажанням вчитися, а не навчальним планом, оцінками чи іспитами.

Лене Танґґард ретельно аналізує школу без іспитів, а чотири розповіді з різних точок зору показують, як цей урок реалізується в практиці народної вищої школи.

+ Книга 3: Бери відповідальність

Ми вже переклали першу статтю цієї книги українською і обговорили її на вебінарі (див. відеозапис).

У час, коли демократія постійно зазнає викликів, потреба в тому, щоб (молоді) люди набули розуміння демократичних цінностей і процесів, є більш нагальною, ніж будь-коли. Аргументуючи на користь Більдунґу, або виховання, яке вимагає, щоб люди брали на себе свою частку відповідальності за спільне благо, Бйорн Хансен кидає виклик народній вищій школі, і чотири наративи представляють демократичне виховання та його дилеми так, як вони зустрічаються в практиці народної вищої школи сьогодні.

+ Книга 4: Навчаймось для життя

Ми переклали першу статтю цієї книги українською і обговорили її на вебінарі (див. відеозапис).

Ідеї Ґрундтвіґа про освіту впродовж життя залишаються актуальними як критична противага способу мислення про школу та освіту, зосередженому на так званих “цілеспрямованих” компетентностях і потребах бізнесу.

Райнер Біркелюнд зосереджується на концепції освіти впродовж життя, як вона виражена, зокрема, у Ґрундтвіґа, Платона та К.Е. Льоґструпа, а чотири оповідання відображають аспекти освіти в практиці народної вищої школи в наш час.

Книга 5: Співаймо разом

Впродовж століть данці співали разом, і пісня все ще сильна, як ніколи. Пісня дає голос настроям і почуттям, а також створює відчуття приналежності, яке виходить за межі часу й місця.

Ді Пламбек досліджує якості спільного співу, а чотири історії показують, як спільний спів може принести особисте усвідомлення та розвиток, показати людське життя з різних кутів та перспектив, а також розвинути спільну культуру та солідарність навколо певної справи.

Книга 6: Жити разом

Народна вища школа – це не лише школа, але й дім зі спільним життям. Школа з проживанням як педагогічна структура надає народній вищій школі особливої атмосфери, в якій стираються межі між навчанням і спільним життям.

Расмус Колбі Рахбек досліджує сприйняття народної вищої школи як місця, і чотири історії демонструють вплив цього місця як на досвід учнів, так і на шкільну практику викладання.

Книга 7: Розповідаймо історії

Через маленькі історії ми розуміємо себе і один одного. А через більші історії ми отримуємо рамки для розуміння нашого буття.

Це означає, що оповідання історій завжди було невід’ємним елементом народних вищих шкіл – і залишається ним досі. Ханне Кірк досліджує природу наративу та можливості, які він пропонує, а чотири історії показують різні способи його застосування в педагогічному контексті.

+ Книга 8: Вчимося разом

Ми переклали першу статтю цієї книги українською і обговорили її на вебінарі (див. відеозапис).

Як найкраще вчитися разом? Тісна спільнота народної вищої школи завжди виділяється як щось унікальне – не лише для соціального життя учнів, але й для їхньої здатності до навчання.

Навчальний простір народної вищої школи створює відчуття безпеки та особливий потенціал для соціального навчання і розвитку ідентичності. Так пише Йохан Льовґрен у своєму переосмисленні педагогічної практики народної вищої школи, а чотири оповідання наводять приклади з життя народної вищої школи.

Книга 9: Вчимося через тіло

Людині притаманне невгамовне бажання доторкнутися до світу і створити зв’язок зі світом – через відчуття, через тіло. А взаємодія між рукою і духом завжди була центральною частиною унікальної ідеології народної вищої школи.

У цій книжці Гелле Вінтер досліджує педагогіку тіла, а три оповідання показують, як сучасні народні вищі школи працюють із тілесним навчанням.

Книга 10: Стати народом

Народні вищі школи поєднали життя практики із життям інтелекту і, таким чином, перетворили Данію з класового суспільства на суспільство, засноване на демократичному гуманізмі, – на єдиний народ.

Ібен Бенедикт Валентин Єнсен окреслює історичну роль народної вищої школи та критикує сучасну академізацію освітнього середовища. Чотири оповідання показують, як народні вищі школи забезпечують просвіту для людей у наш час.

Наші партнери

Дякуємо нашим партнерам за надання матеріалів, підтримки, і допомогу у організації цієї серії онлай-семінарів:

  • The Association of Folk High Schools in Denmark (website)
  • Global Network for Folk high school Research (GNFR)
  • University of South-Eastern Norway (USN)