2022

2022 рік

3 лютого – прихильники ГО УМБ та молоді українці взяли участь в онлайн-заході Zoom, де були представлені данські народні вищі школи (Højskole, заклади неформальної освіти). Завдання УМБ полягало в тому, щоб залучити прихильників і краще зрозуміти специфіку данських народних шкіл. Організатором заходу виступив Українсько-данський дім молоді.

17 лютого – Голова Ради УМБ провів онлайн Zoom-презентацію УМБ, Нордичного більдунґу та народних вищих шкіл для студентів Навчально-наукового інституту філології КНУ імені Тараса Шевченка. Мета полягала в тому, щоб заохотити їх перекладати зі шведської на українську статті про Нордичний більдунґ та народні вищі школи.

24 лютого – Росія почала повномасштабне вторгнення в Україну

28 квітня – члени УМБ та українські студенти взяли участь в онлайн-конференції Zoom «Демократичні розмови» з молодими студентами датської народної школи (hojskole). Метою було спробувати такий формат, який, можливо, може перерости в міжнародний проект.

8 та 9 травня – члени та прихильники УМБ взяли участь у Європейському дні більдунґу через Zoom. Метою було виступити з доповідями та обмінятися думками щодо розвитку більдунґу у світі та в Україні.

16-22 травня співзасновниця УМБ провела у Гімнастичній НВШ в Оллерупі (Данія) в ролі спостерігача. Проведено інтерв’ю з учнями та вчителями школи. Тепер маємо ще краще розуміння, якими можуть бути НВШ.

17 травня – члени та прихильники УМБ взяли участь в онлайн-презентації шведської культури, щоб краще зрозуміти походження шведського бфльдунґу та народних вищих шкіл.

23-30 червня співзасновниця УМБ провела в Данській НВШ на курсі із літніми студентами в якості спостерігача. Отримано цінний досвід для організації навчання в НВШ.

15 липня зареєстровано ГО «Народна вища школа Вовочок»

10 серпня – члени УМБ взяли участь в онлайн-заході, присвяченому організаційному розвитку та роботі з грантами, щоб отримати більше досвіду в цих сферах.

1 жовтня – Офіційний запуск УМБ – онлайн Zoom-подія для членів та прихильників УМБ, на якій представлено Дорожню карту УМБ до 2030 року, напрямки роботи та конкретні завдання (див. відео-записи всіх виступів і обговорень). Також УМБ залучив волонтерів до організації цього заходу та для подальшої роботи над представленими напрямками.

16 листопада – онлайн-зустріч УМБ з волонтерами, які хочуть допомогти у впровадженні більдунґу в Україні та створенні мережі народних вищих шкіл в Україні. Метою було сформувати кілька груп волонтерів для роботи в кількох напрямках над завданнями УМБ.

8 грудня – члени УМБ взяли участь в онлайн-заході, присвяченому Стратегії ЄС для регіону Балтійського моря, щоб краще зрозуміти, як розвиток неформальної освіти в Україні узгоджується зі Стратегією. До того ж під час воркшопу лідер УМБ та представник Шведської агенції з надзвичайних ситуацій презентували результати спільної роботи за останні 6 місяців і презентували освітню концепцію, головна мета якої – розвиток спроможностей громад протистояти викликам війни.

19 грудня – Народна вища школа Вовчок відчинила свої двері для навчання! Поки навчальна програма зосереджена на поширенні знань та навичок, які рятують життя.

Цього року УМБ розпочала прийом членських та благодійних внесків і зібрала 5779 грн.

Також цього року кількість членів УМБ зросла з 5 до 13 осіб.

Аудиторія нашої Facebook-сторінки – 712 вподобань і 876 прихильників (followers).

Кількість учасників нашої Facebook-групи досягла 822 (плюс 342 людини за 2 роки).

Кількість учасників Telegram-групи – 44.

Facebook-сторінка Народна вища школа Вовчок має 63 вподобання і 104 прихильники (followers).

2021

2021 рік

25 лютого ми запустили Facebook-сторінку Більдунг в Україні, і відтоді майже щотижня публікуємо на ній інформацію про Більдунг і Народні вищі школи. На кінець 2021 року маємо близько 530 підписників цієї сторнки.

Тим часом, у 2021 році кількість членів нашої Facebook-групи перевалила за 600.

Разом із нашим партнером Cowo.guru ми записали відео-презентацію про Народні вищі школи (див. це відео нижче на цій сторінці), кількість переглядів якої вже більше 1800. Відео було опубліковане 10 березня 2021 року.

8 травня ми провели онлайн-форум присвячений Більдунгу і Народним вищим школам – подивіться відео і презентації.

7 жовтня в Urban Space 500 у Києві під час Книжкового Клубу №6, організованого Валерієм Пекарем, презентували книгу Більдунґ. Нордичний секрет краси і свободи. Це український переклад книги членів Римського Клубу Лене Рейчел Андерсен і Томаса Бйоркмана “The Nordic Secret. A European story of beauty and freedom”. У обговоренні книги взяли участь наші співзасновники – Сергій Чумаченко і Михайло Крікунов. Дивіться таймлайн відеозапису зустрічі і його розшифровку. Цей відеозапис проглянули близько 1000 разів. Дуже дякуємо Валерію Пекарю за організацію і модерацію!

20 жовтня ми запустили перше Коло Знань, і відтоді провели декілька його зустрічей, на яких обговорили перші 2 частини книги Більдунґ. Нордичний секрет краси і свободи. Зустрічі цього Кола Знань продовжились у 2022 році. Фото-звіти цих зустрічей ми публікуємо у нашій Facebook-групі.

22 грудня 2021 року була зареєстрована наша громадська організація – “Українська мережа Більдунґу”.

Впродовж 2021 року добровольці-перекладачі здійснили переклад з англійської більшості розділів антології про Більдунг. Нам поки що не вистачає сил їх всі вичитати і підготувати до публікації… Дуже дякуємо нашим перекладачам за великий об’єм виконаної роботи:Список

  • Микита Жук
  • Анна Рогальська
  • Галина Ярмоленко
  • Дар’я Ємець
  • Ірина Гузій
  • Ірина Шарпило

2020

2020

Ми оголосили 2020 рік роком Більдунгу в Україні, щоб якомога ширшій аудиторії розповісти про те, наскільки суспільно, економічно і політично цінним є розвиток протягом всього життя.

Наша ініціативна група провела декілька особистих і онлайн-зустрічей для того, щоб скоординувати свої дії і скласти Комунікаційну стратегію.

Сергій Чумаченко склав першу версію Концепції Української народної вищої школи (УНВШ).

Студенти Інституту філології КНУ ім. Тараса Шевченка переклали для нас зі шведської більше 110 сторінок книги Клари Нанклер “Народна просвіта і солідарність”. І тепер ми працюємо над тим, щоб завершити переклад цієї книги і видати його. Це дозволить якомога більшій кількості українців дізнатись про приклади міжнародної діяльності, яку здійснюють народні вищі школи (НВШ) Швеції, і відчути потужність, яку дає просвіта у таких вищих школах.

У Facebook-групі були поширені більше 40 матеріалів про народні вищі школи, про Більдунг і скандинавські країни.

Кількість учасників цієї Facebook-групи досягла 480 чоловік.

Був створений цей сайт, і наповнений першими публікаціями в Блозі і статтями Бази Знань.

Ми створили сторінку про Більдунг у Вікіпедії.

Коротка історія і мета наших активностей

Шість років (на початок 2023 року) досліджень Сергія Чумаченка, особистих та в команді ініціативної групи «Українська Народна вища школа», пошуків в Україні, Швеції, Данії, аби зрозуміти, що не тільки ми, а й більшість світу «прогавили» унікальну частину культури Скандинавських країн, пов‘язану з освіченістю більшості населення, яка називається folkbildning у Швеції, folkoplysning у Данії та Норвегії і sivistystystyö у Фінляндії.

Виявилось, що вся ця історія родом з німецького філософського явища  XVIII–XIX сторіч, відомого як Bildung. Більше того, до розвитку ідеї Більдунгу, як феномену вільного пожиттєвого формування людини до стану гармонійного співіснування з собою та суспільством (вибачте нас, філософи) доклались Гете, Шилер, Гегель, Вільгельм фон Гумбольдт, Йоганн Песталоцці… А Скандинави винайшли унікальне рішення – як феномен Більдунгу зробити частиною національних культур.

Ми хочемо повернути ідеї Більдунґу в українське суспільство аби зробити Культуру Просвіти ключовою цінністю українського народу. Частиною цього плану є створення інформаційних майданчиків, на яких ми будемо говорити про Більдунг. Очікувано, що будуть закиди щодо використання іноземного слова. Але… Але… на жаль більшість дослідників цього явища, в усьому світі, констатують складність перекладу поняття  Bildung будь-якою мовою, від англійської до української. Для більш-менш коректного розуміння доводиться вдаватись до історико-філософського та історико-семантичного дослідження як поняття Більдунгу, так і самого явища. Більдунг – це не стільки про освіту, і не стільки про Просвіту, це більше…

Ми вирішили ризикнути, і перевести дискусію з суто професійної галузі у загально-суспільну площину. Отже, ми готові до помилок, критики, але на своїх сторінках будемо на сторожі коректного взаємно розвиваючого діалогу.

Ми спробуємо разом з вами розібратись у тому, що таке Більдунґ і чому це явище конче потрібне нашому суспільству.

Ми віримо в те, що розвиток людини та суспільства крізь феномен Більдунгу дасть Україні необхідний імпульс руху до суспільства загального добробуту. Що вільна, критично мисляча людина – основа такого суспільства. Будемо ділитися знаннями і кейсами з країн, які пройшли цей шлях до нас, і тих, в яких ця філософія тільки починає розвиватися.

Наша мета амбітна – ми хочемо жити у вільній, правовій, освіченій Україні. Ми впевнені в тому, що тільки створення широкої, всеохоплюючої, стійкої мережі ОСВІТНІХ ІНСТИТУЦІЙ, побудованих на принципах вільного саморозвитку, ідеях Більдунґу, дасть нам сильне проактивне суспільство здатне привести Україну в коло Європейських країн об’єднаних ідеєю Загального Добробуту.

Підписуйтесь, спілкуйтесь, поширюйте, включайтесь у солідарну співпрацю просвіти українців!

Діючи РАЗОМ, ми змінюємо наше життя на краще.

Більдунґ

Більдунг – філософія, в основі якої лежить ідея вільного розвитку людини впродовж життя, спрямованого на формування власного розуміння свого майбутнього, та активної відповідальної позиції людини щодо власного майбутнього та майбутнього суспільства.

Ідея Більдунгу народилась в Німеччині та розвивалась в працях Гете, Шиллера, Вільгельма фон Гумбольдта, інш. У ХІХ сторіччі, ідея Більдунгу стала частиною національних культур Германії, Данії, Норвегії, Швеції, Фінляндії, Нідерландів та інституційно була реалізована в розгалуженій мережі незалежних від державної формальної системи освіти (неформальних) інститутів, таких як «Народні університети», «Вищі народні школи», «дослідницькі та просвітницькі гуртки». В більшості країн ця система неформальної освіти отримала потужну підтримку суспільства через перерозподіл податків за умови невтручання держави в її діяльність.

Ціла низка науковців з Скандинавських країн, Франції, США, Канади пов‘язують сучасні успіхи в розбудові суспільств та моделі держави загального добробуту в Північних країнах саме з укоріненням філософії Більдунгу в національні культури, та сприяння діяльності галузі неформальної освіти.

Середовище Вищої Школи працює на підвищення рівня відповідальності, усвідомленості, соціальної активності та залученості. Тут відбувається усвідомлення власної відповідальності за своє життя та створюється внутрішній імпульс до дії, що органічно переходить у власне дію, та, в тому числі, дозволяє залучати інших людей у цей процес спільної організованої діяльності на спільне благо.

Таким чином, ми забезпечимо відвідувачів Вищих Шкіл всіма інструментами, які потрібні дорослій людині, щоб створити щасливе життя та добробут для себе і далі, разом з однодумцями, створювати громадські проєкти та досягати змін у суспільстві.