Це переклад документу з сайту міжнародного проєкту Більдунґу, який запустила Європейська асоціація освіти дорослих (EAEA) у 2020 році, і в якому беруть участь організації наступних країн: Молдова (!), Німеччина, Естонія, Греція, Австрія, Ірландія, Іспанія, Данія, Фінляндія і Швеція.

НОД навчання і освіта дорослих. “НОД” як скорочення використовується не лише на сайті DVV International.

Короткий вступ Лене Рейчел Андерсен

Більдунг – складне і невловиме явище, і ця концепція має глибоке коріння у європейському мисленні та освіті. У класичну епоху грецькою його називали “Пайдея”, а у 1600-х роках протестантські пієтисти досліджували це як особистісний релігійний, духовний та моральний розвиток в образі Христа (нім. “Bild”). З 1774 р. до приблизно 1810 р. такі мислителі, як Гердер, Шиллер та фон Гумбольдт, досліджували Більдунґ як світське явище, пов’язуючи його з емоційним, моральним та інтелектуальним розвитком, з інкультурацією (окультуренням) і освітою, та з роллю громадянина. Це світське, німецьке розуміння Більдунгу надихнуло датський винахід фольк-Більдунгу у 1840-х і 1850-х роках, тобто Більдунг не лише для буржуазії, але й для сільської молоді Данії. FolkBildung надав повноважень нижчому класу, і дозволив Данії пройти мирну трансформацію від бідної сільськогосподарської абсолютної монархії до процвітаючої індустріальної демократії.  Сьогодні наша цивілізація перетворюється з індустріальних національних держав на оцифровану земну кулю, де всі потребують процвітання. Щоб це відбулося мирно, нам потрібно розширити повноваження всіх, і нам потрібен фольк-Більдунг для 21 століття.

Існує багато визначень Більдунгу; Європейська мережа Більдунгу визначає його так:

Більдунг – це поєднання освіти та знань, необхідних для процвітання у вашому суспільстві, та моральної і емоційної зрілості, щоб бути командним гравцем і мати особисту автономію. Більдунг також означає знання свого коріння і вміння уявляти майбутнє.

Нижче я збираюсь запропонувати чотири аспекти Більдунгу, які є відносно відчутними і які, складені разом, можуть допомогти нам зрозуміти складність Більдунгу та розглянути його у контексті навчання дорослих. Чотирма аспектами є: передаване знання та розуміння, непередаване знання та розуміння, розширення почуття відповідальності та розширення громадянських можливостей.

Передавані знання / розширення власного горизонту

Перший аспект Більдунгу стосується здатності розуміти світ, в якому живеш, і знань, яким ми можемо навчити один одного, щоб набути цього розуміння. До передаваних знань відносяться: наука, математика, ремесла, мова, історії (stories), філософія, політична ідеологія, релігійна догма, історія, читання мапи, як полагодити велосипед, правила дорожнього руху, бронювання квитка на поїзд через Інтернет, як готувати їжу, чого не розміщувати у соціальних мережах тощо – тобто не просто академічні знання, а й повсякденні знання. (Німецькою мовою: Allgemeinbildung.) Ці знання ми можемо отримати за допомогою книг, телебачення, відео на YouTube, викладачів, друзів тощо. Оскільки ми можемо передавати ці типи знань від однієї людини до іншої, і ми завжди можемо розширити наш кругозір, ми можемо також називати це горизонтальним знанням та розумінням. Троянда Більдунгу – це модель, яка ілюструє суспільство, як таке, що складається із семи галузей: виробництва, технологій, естетики, (політичної) влади, науки, наративу та етики. Як і в усіх моделях, це спрощення дозволяє побачити закономірність, яку інакше важко пояснити.

Причиною того, що її називають Трояндою Більдунгу, а не Трояндою Суспільства, полягає в тому, що для того, щоб ми процвітали, нам потрібно зрозуміти всі сім галузей нашого суспільства. Наш внутрішній світ має, так би мовити, представляти зовнішній світ. Наш розум повинен мати можливість якомога більше зрозуміти всі сім галузей, щоб ми могли безпечно орієнтуватися в нашому суспільстві та приймати обґрунтовані рішення.

У міру того, як суспільства стають більшими та складнішими, а кожна галузь також ускладнюється, нам потрібно передавати ще більше знань між собою, щоб усі могли розуміти і процвітати в суспільстві. Троянда Більдунгу показує, що для того, щоб процвітати і мати можливість декодувати те, що відбувається в оточенні, нам потрібні багато видів передаваних знань, і ми завжди можемо глибше дослідити знання певної галузі і стати фахівцем, або розширити наш кругозір і зрозуміти більше контексту.

Для передаваних знань ми маємо безліч інституцій та програм, починаючи від початкової, середньої та вищої освіти, до неформальної освіти та багатьох видів навчання впродовж життя. Існують різні методи навчання (teaching) / педагогіки, але всі сучасні суспільства знають, як це зробити; нам просто потрібно розставити тут пріоритети. Для того, щоб ці передавані знання ставали розумінням, нам потрібно випробовувати свої знання у реальному світі та / або задумуватися над ними або самостійно, або в розмовах з іншими.

Непередавані знання / емоційна глибина та мораль

Другий аспект Більдунгу стосується нашого морального та емоційного розвитку. Це ті знання, які походять від самого життя, від зіткнень з розчаруваннями, від закохувань, від розбивання свого серця, від перетворення на тата/маму, від програшів та виграшів у іграх, від спілкувань із друзями, від взяття на себе відповідальності, від невдач і досягнень, від догляду хворих батьків, від втрати своєї половинки у подружжі, від досягнення чогось визначного на роботі тощо. Коли ми проходимо крізь багато різних видів досвіду, ми можемо навчитися у них, і ми можемо дізнатися про себе та інших людей, але це такий вид знань, який не може передаватися безпосередньо. Я можу розповісти іншим про свій біль від розриву стосунків, але це не той вид знань, який можна передати безпосередньо, не розбивши серце. 

Взаємодіючи з іншими людьми, виправдовуючи і не виправдовуючи їхніх очікувань, допускаючи помилки та досягаючи успіху, а також відповідаючи на різні незгоди, до яких нам потрібно пристосовуватися, ми отримуємо інший тип розуміння та зростаємо інакшим чином, ніж коли ми розширюємо свій кругозір. Ми набуваємо емоційних глибин і, сподіваємось, вищих моральних прагнень, коли усвідомлюємо, що не хочемо підводити інших (або себе). Таким чином, ми можемо уявити це як вертикальний розвиток або вертикальне знання та розуміння. 

У 20 столітті це досліджували у психології розвитку, зокрема, Жан Піаже, Лоуренс Колберг та Роберт Кіган. Але це також те, що Жан-Жак Руссо досліджував як освіту в Емілі (1762), те, що Йоганн-Ґотфрід Гердер називав Bildung у “Auch eine Philosophie der Geschichte zur Bildung der Menschheit” (1774), а Фрідріх Шиллер називав Bildung у “Über die ästhetische Erziehu Ersenhehu. einer Reihe von Briefen” (1795).

За словами Шиллера, існує три типи людей, кожен з яких визначається фазою Більдунгу:

  • Фізична, емоційна людина – охоплена своїми емоціями, і не може їх перевершити.
    • За словами Шиллера, щоб перевершити наші емоції, нам потрібна заспокійлива краса, естетика, яка може узгодити наші емоції з нормами суспільства; тоді ми можемо перетворитися і стати:
  • Людина аргументів, яка приєдналася до моральних норм суспільства і зробила ці норми своїми; така людина не може перевершити ці норми та очікування.
    • За словами Шиллера, щоб вийти за межі норм, нам потрібна підбадьорююча краса, естетика, яка може нас розбурхати та розбудити, і змусити знову відчути свої емоції, які дозволяють нам перевершити очікування інших і стати:
  • Вільна, моральна людина, яка може відчувати як власні емоції, так і те, що правильно і неправильно – відповідно до спільних моральних норм; оскільки ця людина перевершила як власні емоції, так і очікування інших, тепер вона може думати самостійно і, отже, є вільною.

Згідно Шиллера, ми можемо набути цих вертикальних знань та розвитку через  посередництво – мистецтво. Слухаючи прекрасну музику і дозволяючи їй захопити себе, можна «розтягнути емоційний м’яз» і відчути ті емоції, яких інакше не пізнаєш. Те саме стосується чудової літератури, де автор змушує нас ідентифікуватись із героями так, щоб ми відчували, що вони переживають. За допомогою великого мистецтва ми можемо передавати опосередковано непередавані знання та розуміння.

Є інший спосіб сформулювати три фази Більдунгу або способи буття у світі Шиллера:

  • Чи є моє життя прагненням до фізичного задоволення?
  • Чи є моє життя прагненням до визнання та соціального статусу?
  • Чи є моє життя пошуком того, що є правильним, і способів досягнення цього, навіть якщо це може не подобатися деяким з найближчих людей?

Крім цього, існує четверта фаза, про яку Шиллер не згадує:

  • Чи я забезпечую зростання інших?

Через наші культурні інституції, такі як театри, бібліотеки, кінотеатри, концертні зали тощо, а також через драматургів, акторів, режисерів, оркестри тощо ми насправді отримуємо способи просування вертикальних, непередаваних знань, але вони є посередницькими та вимагають висококваліфікованих митців для того, щоб це сталося. Для того, щоб цей досвід став вертикальним розумінням, нам потрібно задуматися над знаннями – як самостійно, так і в розмовах з іншими. У всіх сучасних суспільствах є митці, які можуть перетворити непередавані знання та розуміння на естетику / мистецтво; нам просто потрібно розставити пріоритети в цьому.

Розширення почуття відповідальності

Третій аспект Більдунгу стосується того, з якими соціальними групами ми ототожнюємось, і за що ми здатні нести відповідальність. Найпростіший спосіб це проілюструвати за допомогою моделі кіл приналежності: 

Ця модель має десять кіл, і справа не в кількості кіл, а у тому, що вони зростають у складності – назовні.

Перше “коло”, над яким ми отримуємо контроль і можемо взяти на себе відповідальність, – це наше власне тіло і ми самі – Его, а потім вже звідти ми розширюємо наш світ. Сім’я 1 – це сім’я, у якій людина народилась; групи однолітків ми починаємо створювати приблизно у віці п’яти років; а Сім’я 2 – це сім’я, яку створюють у зрілому віці. Коло 5 – Громада – може містити кілька громад, таких як робоче місце, молитовний будинок, спортивний клуб тощо. 

Кола 2-5 – це справжні громади, в яких ми або всіх знаємо, або принаймні можемо мати зоровий контакт. 

6-те коло приналежності – це нація, уявна спільнота, яка робить її кардинально відмінною від внутрішніх кіл. У національній державі є мільйони людей, з якими ми ніколи не зустрінемось, і все ж нам потрібно ідентифікуватися з ними, щоб бути готовими платити податки та піклуватися про них та країну в цілому.

У більшості функціонуючих демократій шосте коло пов’язане спільною мовою, державною шкільною системою, спільними святами та традиціями, літературною традицією, і державними радіо та телебаченням. На Заході ми провели останні 200 років, намагаючись навчити всіх дбати про це 6-те коло і стати гарними, лояльними громадянами, і ми вклали у це значні кошти.

У XXI сторіччі нам все ще потрібні функціонуючі демократичні національні держави, і ми повинні взяти на себе відповідальність за них як за окремих людей – проявляючи громадянську активність; але ми також маємо взяти на себе відповідальність за нашу культурну зону (тобто Європу), людство всього світу, добробут (wellbeing, благоденство) всього життя і біотопів всьому світу, а також за добробут життя в майбутньому. Усвідомлення про, відчуття приналежності та відповідальність за Кола 7-10 ставлять перед нами нові вимоги.

Завдяки національним культурним установам і місцевій, та національній культурній спадщині нам вдалося створити сильні почуття національної ідентичності, і більшість освітніх систем були налаштовані для цього. Створення відчуття ідентифікації зі світом за межами нашої власної країни в більшості місць, передусім, стикається з мовним бар’єром; по-друге, зробити перший крок за межі зони культурного комфорту може лякати. На щастя, технології дозволяють нам бачити у режимі реального часу, що відбувається в решті світу, і ми можемо спілкуватися з людьми по всьому світу. У всіх країнах є іммігранти з усього світу. Ми просто не придумали, як перетворити це на можливість Більдунгу для всіх, і на спосіб розвитку почуття ідентичності та відповідальності у всіх десяти колах приналежності.

Розширення громадянських можливостей / фольк-Більдунг

Розширення громадянських можливостей означає відчуття забезпеченості та мотивації для громадської участі; це означає мати внутрішній потяг і впевненість у собі, щоб не мовчати і долучатись до діяльності. Фольк-Більдунг – це тренувальний майданчик для цього. 

Датським народним вищим школам (НВШ) вдалося створити фольк-Більдунг та мотивувати кілька поколінь молодих датчан долучитись до громадянських активностей 175 років тому (і, певною мірою, НВШ і досі це роблять), а народна школа Хайлендер у Теннессі вчилася у датських народних шкіл і мала величезний успіх в цьому, але це та частина Більдунгу, яка, вірогідно, є найменш дослідженою. Корисні методи зробити боязких сміливими, а незацікавлених зацікавленими, ймовірно, різняться в залежності від людини, але гнів, розчарування, почуття несправедливості або особиста зацікавленість у певному порядку денному можуть бути гарними вихідними точками для активізму, а активізм, який несе заклик до змін, є прекрасною відправною точкою для освіти та Більдунгу.

Поєднання чотирьох аспектів

Більдунг – це і процес, і результат. Для того, щоб процвітати в найскладніших суспільствах 21 століття, людям потрібен дуже складний Більдунг, і ми можемо та маємо розвивати кращі можливості Більдунгу для всіх, і для різних етапів життя. XXI століття знаменує (означає) для людини процес розвитку та навчання, який триватиме протягом усього дорослого життя, і всього життя взагалі. 

Таким чином, спосіб поглянути на Більдунг стосовно кожної людини – це, таким чином, не зосереджуватись на результаті або на тому, «скільки Більдунгу має ця людина». Натомість питання повинно полягати в тому, чи переживає людина посилене горизонтальне та вертикальне розуміння, чи вважає вона своє життя все більш осмисленим із віком, чи відчуває в себе все більше повноважень для долучення до здійснення своєї ролі громадянина, чи почуває себе зацікавленою та вмотивованою розширювати свої кола приналежності, а не відступати від більших кіл приналежності, щоб почуватись комфортно та безпечно. Щоразу, коли хтось не користується збільшенням екзистенційної глибини та змісту, яке відбувається протягом останніх років, і якщо людина не відчуває розуміння, повагу та довіру серед своїх однолітків, або якщо вона бореться з вигоранням або тривогою – тоді, можливо, варто подумати, чи не полягає ця проблема у недостатності Більдунгу для їх контексту.

Як це стосується НОД

Навчання та освіта дорослих (НОД) протягом багатьох років у багатьох місцях зосереджувалась головним чином на вдосконаленні навичок людей для ринку праці – а це означає, що вона зосереджувалась головним чином на двох сферах Троянди Більдунгу: виробництві та технологіях. Естетика (мистецтво), політична влада (права і обов’язки громадян), наука (заради науки), наратив (будь то релігія, історія та / або політична ідеологія) та етика (скажімо, філософія) – все це підпадає під категорію “бажане хобі”. Замість того, щоб бути майданчиком для особистого Більдунгу та розширення прав і можливостей, НОД був служителем ринку. Як платники податків, профспілки, компанії та інші, хто фінансує НОД, ми інвестували один в одного як у працівників, а не як у громадян.

Цей перекошений фокус та інвестиції є проблематичним не лише з загальної точки зору Більдунгу для окремої людини – це також означає, що колективно, як суспільства, ми втрачаємо здатність вирішувати проблеми у всіх галузях і взаємодію між ними за допомогою поінформованого та насиченого спілкування в публічній сфері. Ми обговорюємо ВВП і трудову зайнятість так, ніби політика має бути саме про це. (Більшість представників Заходу, мабуть, реагували б на це, думаючи: “Але це і Є саме те, про що має бути політика!”, що просто підтверджує суть цього питання.)

Троянда Більдунгу показує, чому це обмежене розуміння того, що має значення, є проблемою: 

Дві провідних галузі – виробництво та технології – представляють те, що фізично можливо тут і зараз. Середина Троянди відображає те, що може бути можливим, а нижня – що має бути.

Навчаючи себе вирішувати лише проблеми про те, що фізично можливо тут і зараз, і втрачаючи навички досліджувати та розглядати те, що може бути можливим, і що має бути, ми не можемо вирішувати жодним продуктивним чином цілий ряд проблем:

  • Демократія: як бути активним громадянином, і яка політика та нові інституції нам потрібні, щоб, скажімо, вирішити проблеми, з якими наші національні держави не можуть впоратись окремо, зокрема:
  • Діджиталізація та виклики, які вона створює для демократії та існуючої економіки.
  • Сталість та вирішення екологічних проблем, в т.ч. зміна клімату.
  • Освіта для всіх, в т.ч. для мігрантів з інших культур і людей з розладами навчання (learning disabilities); хто каже, що єдиний спосіб зробити свій внесок у суспільство – це через робочі місця, які сприяють зростанню ВВП?

Зробивши Більдунг (як було розглянуто вище) центральним для НОД, НОД може стати:

  • Для людини – місцем для розширення особистих можливостей і як громадянина, і як людини вцілому.
  • Громадам – ​​місцем зустрічі для суспільного об’єднання та вирішення проблем; дуже ймовірно фактором поліпшення душевного здоров’я.
  • Для роботодавців – джерелом іншого виду самомотивованої та самосформованої робочої сили з глибшим розумінням сталості (sustainability), взаємодії зацікавлених сторін компанії, та того, як взяти на себе відповідальність та кураторство за сталий розвиток, інклюзію тощо на робочому місці.
  • Для суспільства – основою кваліфікованого демократичного спілкування про найважливіші та найскладніші проблеми, які стоять перед людством, нашим майбутнім та нашою єдиною планетою.

 

Див. також Більдунг і Sivistys.

8 травня 2021 року ми провели онлайн-форум присвячений Більдунгу і Народним вищим школам – подивіться відео і презентації.

Більдунґ. Як він пов’язаний із навчанням і освітою дорослих?