Це – переклад ознайомчої статті з сайту Національної ради фолькбільднінгу. Есть и русскоязычный перевод.
Є багато причин відвідувати народну вищу школу (незалежний коледж освіти для дорослих) у Швеції. Для когось це спосіб повернутися до навчання і отримати необхідні знання, щоб перейти до інших форм навчання. Для інших народна вища школа (НВШ) може бути їх першою реальною взаємодією зі шведським суспільством. Більш того, навчання в народній вищій школі для початківців художників і творців – це спосіб відточити навички і створити мережу друзів. На сьогодні 155 народних вищих шкіл отримують гранти Шведської національної ради з освіти дорослих.
Довгострокові курси – загальні і спеціалізовані
Шведські народні вищі школи пропонують два типи курсів: довгострокові і короткі. Довгострокові курси часто тривають упродовж навчального року, але можуть тривати лише два тижні. У цій категорії є дві підмножини – «загальні» і «спеціалізовані».
Загальні курси повинні бути запропоновані в усіх народних вищих школах. Відвідуючи ці курси і здаючи іспити із загальноосвітніх предметів, учасники отримують право на подальше навчання на університетському рівні (щоб продовжити навчання, студенти зазвичай вчаться від одного до трьох років). Таким чином, загальні класи призначені для учнів, які не закінчили шостий клас коледжу / середньої школи (мається на увазі останній клас обов’язкової загальної освіти) або обов’язкової шкільної освіти. Крім того, багато народних вищих шкіл пропонують загальні курси, де обов’язкові предмети шостого класу середньої школи поєднуються з певною спрямованістю, такою як спорт, мистецтво чи здоров’я. Загальні курси повинні становити не менше 15% від всіх що фінансуються грантами Національної ради з фолькбільднінгу.
Спеціалізовані курси орієнтовані на конкретну професійну або наукову галузь, або вид мистецтва. Багато народних вищих шкіл мають свою нішу і пропонують затребувані спеціалізовані курси, на які претендують студенти з усієї країни. Спеціалізований курс може бути способом підготовки до навчання в університеті у певній галузі знань. Однак він також може бути способом дослідження інтересів або хобі, які ви хочете розвинути. Крім того, ряд спеціалізованих курсів забезпечують професійну кваліфікацію, а це означає, що студенти готові почати працювати в обраних галузях після закінчення НВШ. Учасники також можуть мати право на отримання стипендії від Шведської ради з фінансів для студентів (CSN), оскільки багато спеціалізованих курсів відносяться до третичної (післяшкільної) освіти або вважаються професійною підготовкою.
Короткі курси
Короткі курси пропонують учасникам можливість спробувати щось нове. Це може бути спосіб випробувати цікаву для вас галузь знань, але також може служити корисним дослідженням конкретного хобі або інтересу. Влітку народні вищі школи пропонують ряд короткострокових курсів, відкритих для всіх. Якщо ви зможете виділити тиждень або два, ви, можливо, будете винагороджені новими цікавими відкриттями і, ймовірно, знайдете нових друзів!
Що вирізняє народні вищі школи?
Незалежно від того, яку програму або курс ви виберете, народні вищі школи вирізняє саме методологія. З наполегливим акцентом на взаємне навчання та включення студентів, народні вищі школи пропонують навчальне середовище, де учасники можуть разом вивчати і відкривати знання (за принципом «рівний – рівному»). Коли вчитель не читає лекції з-за столу, а замість цього воліє залучати учнів до групової роботи або індивідуального дослідження. Беручи до уваги той факт, що люди вчаться по-різному, народні вищі школи дозволяють учасникам використовувати свою індивідуальність у пошуках знань. Демократія участі – ключовий елемент у всій народній освіті, але в народних вищих школах вона виведена на більш високий рівень; більше 50% всіх народних вищих шкіл – це школи-інтернати, тобто учні вчаться і живуть разом. Тому народні вищі школи пропонують екологічне середовище навчання, де учасники можуть розвивати свої соціальні навички поряд із професійними навичками і знаннями.
Цільові проекти і замовлення
Народні вищі школи фінансуються державою, виходячи із загальної кількості тижнів їх курсів. Крім того, народні вищі школи також беруть замовлення від таких суб’єктів, як муніципалітети, торговельні організації та окружні ради (і це лише деякі з них). Ці завдання варіюються від «Шведська мова для іммігрантів» до спеціальних курсів для NEET, що є абревіатурою, яка використовується для визначення молодих людей, які «не вчаться, не працюють або не піддаються навчанню» (Not in Education, Employment or Training). Народні вищі школи пропонують унікальне середовище для подібних курсів, використовуючи переваги методу народнї освіти, в порівнянні з якою, традиційна освіта може здатися жорсткою і складною, в той час, як методологія навчання «рівний – рівному», яка використовується народними вищими школами, пропонує набагато кращий в динаміці і гнучкості підхід, який підходить для учасників, яким не завжди подобаються формальні методи навчання.
Народні вищі школи також надають допомогу новим шведам в рамках шестимісячної програми, присвяченої шведському суспільству, мовним навичкам і ринку праці. Крім того, існують також мотиваційні програми, покликані допомогти тим, хто кинув школу, знайти альтернативні шляхи кар’єрного росту або доповнити / відновити свою освіту. Подібні ініціативи організовуються спільно зі Шведською державною службою зайнятості.
Структура управління
Школи управляються організаціями, асоціаціями і товариствами або державним сектором.
Зі 155 шведських народних вищих шкіл, 113 управляються різними організаціями, асоціаціями і товариствами, а решта 42 знаходяться у веденні окружних рад і регіонів (громад).
Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO) – це парасолькова організація громадських народних вищих шкіл, яка об’єднує і представляє інтереси 112 членів. Для RIO основна мета – «просувати і відслідковувати інтереси громадських вищих шкіл народної освіти, і своєю діяльністю робити внесок у зміцнення і розвиток демократії».
Інша організація, Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation (OFI, Державна організація інтересів народних вищих шкіл), представляє інтереси народних шкіл державного сектору, а ще одна організація, Folkhögskole föreningen inom SKL (Fhf, Народна асоціація народних вищих шкіл у складі SKL), об’єднує їх представників і попечителів.
Разом RIO, OFI і Fhf керують організацією взаємного обслуговування – Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO, Організація обслуговування народних шкіл), завданням якої є забезпечення стратегічної комунікації та маркетингу, а також внутрішній розвиток навичок. Для отримання додаткової інформації про ці організації відвідайте sverigesfolkhogskolor.se.
Звертаємо вашу увагу на те, що перед вами – лише одна з п’яти статей циклу Фолькбільднінг – середовище неформальної освіти дорослих у Швеції – для складення всього пазлу, варто прочитати всі 5 статей 😉