Це – переклад англомовної статті. Также есть перевод на русский язык.
«Folkbildning» – це форма доступної освіти з акцентом на взаємне навчання засноване на принципі «рівний – рівному». Найважливішим компонентом методології є те, що Фолькбільднінг – це спільний процес, в який кожен учасник привносить свою точку зору і досвід. Folkbildning – це загальний термін для безлічі освітніх форматів, від народних вищих шкіл (незалежних коледжів для навчання дорослих) до навчальних гуртків на будь-які теми, від рок-музики та шиття до політичних ідеологій.
На сьогодні у Швеції існує 10 навчальних асоціацій освіти дорослих та 155 народних вищих шкіл, які мають право на державне фінансування. Всі разом щороку вони злучають близько мільйона чоловік у всілякі навчальні гуртки, культурні заходи та навчальні курси. Асоціації освіти дорослих пропонують заходи у всіх 290 муніципалітетах Швеції. А народні вищі школи на сьогодні пропонують тривалі курси (два або більше тижнів) у 152 муніципалітетах. Folkbildning – життєво важлива частина шведської демократії, до якої входять організації, засновники і співробітники з усього шведського суспільства. Асоціації освіти дорослих та народні вищі школи співпрацюють з тисячами організацій і асоціацій по всій країні.
Пошук правильного терміна
Знайти правильний термін для визначення того, що таке «Folkbildning» може бути досить складно, оскільки термін «освіта дорослих» занадто широкий і неспецифічний, а термін «народна освіта» недостатньо широкий. Інші спроби перекласти термін «Folkbildning» включають такі смислові частини, як «неформальне навчання» і «інформальне навчання», і вони, швидше за все, є більш точним перекладом. Принцип навчання «рівний – рівному», який лежить в основі «Folkbildning», в значній мірі залежить від неформального обміну, оскільки тисячі навчальних гуртків під егідою «Folkbildning» в значній мірі – неформальні, і не є частиною будь-якої освітньої системи, заснованої на навчальних планах і стандартах. Водночас, народні вищі школи пропонують навчання з конкретним планом із запропонованих курсів і прогнозованим результатом. Фактично, багато курсів народної вищої школи у Швеції призначені для того, щоб надати учасникам інструменти, необхідні для продовження подальшої формальної освіти, наприклад в університеті.
Насамкінець, це – методологія і підхід до навчання, в якому зміст поняття «Folkbildning» визначають (щоразу) спільно, і, таким чином, воно виходить за рамки обмежень і самої мети таких понять, як «інформальне» і «неформальне». Простіше кажучи, у цього слова немає правильного перекладу, «фолькбільднінг» – це просто «фолькбільднінг», і немає нічого більш схожого на нього.
Опис методології
Іншими словами, для того, щоб Фолькбільднінг відповідав своїй назві, учасники повинні мати можливість впливати і формувати своє власне середовище навчання. Їх внесок має бути найбільш важливою частиною навчального процесу, а цілі і вимоги для досягнення успіху мають бути досягнуті шляхом спільної роботи. Folkbildning – це колективне відкриття, тому він більш доступний і водночас більш складний, ніж будь-який інший спосіб навчання.
Виковані у важкі часи – коротка історія ідей
Виникнення Folkbildning можна частково пояснити суворим життям фабрично-заводських робітників і сільських працівників, спраглих знань на початку 20 століття. Через брак книг і розповсюдженої безграмотності, що було нормою, людям, спраглим освітніх відкриттів, нічого не залишалося, окрім як збирати такі матеріали і книги всюди, де тільки можна було їх знайти. Рідкість і недоступність літератури та знань змушувала людей ділитися ними. А обговорення написаного стало таким же важливим, як і читання.
Формальна побудова/структурування «методології Folkbildning» часто приписується Оскару Олссону (Oscar Olsson), лектору, пов’язаному як з робочим рухом, так і з рухом за тверезість. Однак більше за будь-що інше Folkbildning був знаком того часу, коли багато асоціацій та установ створювали нові способи навчання. Університети розробили Фолькбільднінг як засіб поширення своїх досліджень і обговорення їх з тими, хто знаходиться за межами їх стін. Люди та організації збирали свої знання і матеріали у тимчасових бібліотеках, які пізніше були перетворені в інфраструктуру для створення галузі Folkbildning по всій країні.
Звичайно, ідеї з інших країн також сприяли і впливали на прояв Фолькбільднінгу. Ідея народних вищих шкіл була винайдена данським священиком Ніколою Фредеріком Ґрундтвіґом у другій половині XIX століття. Основна ідея полягала в тому, щоб знайти спосіб масового навчання, пропонуючи короткі курси і семінари для молодих сільськогосподарських робітників та інших людей з невеликою або нульовою попередньою освітою. Лекції мали бути простими в організації і здатними пробуджувати в учасників «культурну і духовну зацікавіленість». Ґрундтвіґ хотів, щоб освіта була живою і захоплюючою! У Швеції народні вищі школи, незабаром, стали тісно пов’язані з популярними громадськими рухами того часу і вже відомою методологією навчальних гуртків. Як вже говорилося раніше, Фолькбільднінг став найважливішим елементом всіх соціальних рухів, і люди, подібні сексуальному педагогу Еліз Оттесен-Йенсен, взяли фолькбільдінг на озброєння для семінарів і майстер-класів із сексуальної свободи і прав жінок. Після виникнення Фолькбільднінгу Швеція вже ніколи не була колишньою.
Застосування на практиці
Що все це означає для реальної діяльності і її організаторів? Як може група друзів, які грають разом в рок-групі, підпадати під ту ж категорію, що і ті, хто вивчає, скажімо, східну філософію? Відповідь на подив проста. У Folkbildning основна увага завжди приділяється спільному обміну ідеями та пошуку рішень. Щоб пісні звучали в рок-групі, всі повинні працювати разом. Так само на курсі східної філософії вчитель може володіти знаннями, необхідними для проходження курсу, але саме учасники мають ідентифікувати те, що їм потрібно. Працюючи разом, вони можуть відкрити ці знання в обговореннях, спільних дослідженнях і практичних проектах. У Folkbildning групова динаміка – важливий інструмент для досягнення успіху!
Що дає Folkbildning
Folkbildning дозволяє людям продовжувати вчитися, незалежно від того, скільки їм років або що ще відбувається в їхньому житті. Для деяких Фолькбільднінг – це спосіб підготуватися до вступу в університет або до нової роботи, для інших – це спосіб у вільний час досліджувати предмет їх хобі чи того, що викликає інтерес. Але, можливо, більше, ніж все це, Folkbildning пропонує можливість взаємодії, за якої люди можуть ділитися ідеями і обговорювати важливі для них питання. Коли ми вчимося разом, ми діємо разом і залишаємося разом, і це вірно як для групи друзів, так і для суспільства в цілому.
Звертаємо вашу увагу на те, що перед вами – лише одна з п’яти статей циклу Фолькбільднінг – середовище неформальної освіти дорослих у Швеції – для складення всього пазлу варто прочитати всі 5 статей 😉