Успіхи НВШ “Вовчок”
Персонал Народної вищої школи “Вовчок” (нашої першої НВШ) поступово викристалізовує, які навчальні підходи працюють в українських громадах, а які ні. Наприклад, в 2023 році провели чотири-модульну програму з Першої психологічної допомоги, і зробили декілька висновків з цього досвіду:
- Разові приїзди фахівців не ефективні.
- Потрібні пролонговані програми психологічної освіти.
- В громадах є потреба в створенні «ресурсних груп» за шведським досвідом, що можуть виконувати функції постійної соціальної та психологічної підтримки. Ці групи потребують окремих програм, на кшталт «Peer Support», що використовуються в підрозділах пожежників/рятувальників в Нордичних країнах та направлені на людей без фахової психологічної освіти.

Інший приклад: після проведення курсу «Розмова про майбутнє» у 2024 році досягнуто наступних результатів у селі Вовчок:
- В селі де за останні 30 років було лише три підприємця з’явились ціла група підприємців, яка вже пропонує гостям нові продукти – від хлібу випеченого за старовинними рецептами, сувенірної продукції до нових екскурсій і комплексних програм для відвідувачів села.
- Троє з групи, яка опікується майбутнім рідного селища подали заявки на гранти для мікробізнесу!
- Крім того навчальна група самостійно ідентифікує власні проблеми пов‘язані із особливостями групової культури, якістю відносин та комунікації.
- В селі сформувалась група, яка підготувала MVP (англ. Minimum viable product — мінімально життєздатний продукт) та надала самостійно перші послуги для туристичної агенції.
- Але головне те, що всі хто пройшов цей шлях не хочуть повернення в минуле а готові продовжувати навчання. Вони стали замовниками нової програми, яку жартома назвали «Перша група – 2». Всі говорять про потребу в програмі нового рівня, метою якої буде самоврядна група здатна взяти на себе відповідальність за майбутнє села. Обговорювали потенціал кооперативного руху для формування фінансово-економічної суб‘єктності села.
- В результаті, в березні 2025 року стартувала друга частина курсу, яка отримала назву «Ревіталізація».
- Учасники які пройшли попередній курс «Розмова про майбутнє», принципово змінили відношення до навчання. Навчання стало важливою частиною їх життя та потреб. І це вже стійкі зміни.
Колектив школи починали цей курс як експерементальний, а фактично отримали випуск першої групи курсу про майбутнє села та суспільну відповідальність.

Долучіться до Української мережі більдунґу, щоб підтримувати створення Народних вищих шкіл у інших громадах України:
Хронологія подій
В березні 2025 році стартувала друга частина навчального курсу «Розмови про майбутнє», яка отримала назву «Ревіталізація». Її мета – створення умов для формування в громаді самоврядної групи (активу), яка:
- знає що хоче,
- вміє об‘єднуватись та об‘єднувати для ефективної та результативної діяльності,
- вміє вибудовувати відносини в середині команди та команди з оточуючим світом
- вміє працювати з проектами та грантами,
- знає як організувати економічну діяльність,
- знає як організувати.
Наразі відбулись перші дві навчальні сесії. Варто враховувати, що методологія НВШ передбачає будь-які зміни в програмі, в залежності від потреб групи. Тому вищеозначені зміст та структура курсу можуть і будуть мінятись в залежності від потреб групи.
2024 рік був досить насичений:
Наприкінці 2024 року на сайті народної вищої школи “Вовчок” з’явився розділ Проєкти, в якому можна прочитати про проєкти і програми, в яких бере участь ця інституція, і до яких можете долучитись ви:
- Проєкт «Tactical Combat Casualty Care»
- Проєкт «Педагогіка народних вищих шкіл»
- Факультет цивільного захисту
- Проєкт UKR-FOLK
- Литовсько-українська програма Re:silientica
- Програма «Архітектори стійких громад»
30–31 жовтня 2024 року у шведському місті Вісбю [острів Готланд] пройшов Щорічний форум у межах Стратегії ЄС для Балтійського регіону. Головною темою заходу стали питання стійкості, безпеки й сталого розвитку в регіоні Балтійського моря. Організатори EUSBSR, що проводиться з 2009 року, — уряд Швеції та Рада міністрів Північних країн.
Серед 650 учасників була й команда Народної вищої школи «Вовчок». Так, Сергій Чумаченко взяв участь у панельній сесії«Рецепти для стійкості — громади, культура й комплексна безпека». Дивіться фотографії і читайте більше про це ось тут.
“31 червня – 2 серпня в Україні відбулася історична подія, яка дала потужний поштовх для розвитку мережі Народних вищих шкіл в Україні” – такими були слова одного з учасників цього офф-лайн семінару з педагогіки Народних вищих шкіл. Семінар був задуманий та розроблений разом з ректоркою Mångkulturella Folkhögskolan, Народної вищої школи з Ґьотеборгу Іриною Майстер-Бергман. Разом з Іриною в Україну приїхав викладач Mångkulturella Folkhögskolan – Відде Кострич.
У червні 2024-го був відзнятий ось такий відеосюжет:
З 30 травня до 2 червня група активу Народної вищої школи «Вовчок» відвідала Литву із навчальним візитом. Ця поїздка є результатом того, що лютого в НВШ стартував навчальний процес, який переріс у курс із робочою назвою «Розмова про майбутнє». Після презентації «Майбутнє села Вовчок» на прикладах фінського села Fiskars і литовської комуни Анікщай ми проаналізували можливості для розвитку села. Успішні кейси надихнули місцевих жителів на створення групи, яка б опікувалась майбутнім села. В квітні цю групу приєднали до проєкту «Архітектори стійких громад».
Важливим результатом перших занять курсу «Розмова про майбутнє», а також поїздки за кордон, стало те, що троє з групи, яка опікується майбутнім рідного селища подали заявки на гранти для мікробізнесу! (Про це Сергій Чумаченко написав у себе в Фейсбуці.) Більше деталей про це – в блозі та в пості у Фейсбуці.
З лютого по червень 2024 року відбулось 7 групових сесій навчального курсу «Розмова про майбутнє» для активу села Вовчок, серед яких – аналіз проблем села та формування бажаної картини майбутнього, генерація ідей по зміні інфраструктури та створенню власних продуктів, дослідження ідентичності, основи проектного менеджменту, підготовка до візиту в місто Анікщай в Литві та безпосередньо візит.
Серед найбільш значущих подій курсу ми б відзначили:
- Дослідження власної ідентичності, в ході якої проявились дві «архитипічні метафори» на яких базується уявлення представників громади села Вовчок про власну ідентичність – 1) козацьке походження села, 2) міфологія, яку, в якійсь мірі, можна віднести, до «поліської» міфології.
- Сформоване відчуття пов’язаності з зовнішнім світом (литовськими та шведськими партнерами)
- Розуміння дефіциту знань, навичок та досвіду для реалізації власних ідей та формування візії майбутнього села та громади.
У січні 2024 року на території НВШ “Вовчок” відзняли інший гарний відеосюжет:
Впродовж 2023 року школа переважно запроваджувала програми навчання цивільної безпеки, зокрема команда тренерів проводила тренінги з домедичної допомоги.
А 19 грудня 2022 року наша перша народна вища школа відчинила свої двері для навчання! Вона знаходиться у селі Вовчок Чернігівської області. Поки що її навчальна програма зосереджена на поширенні знань та навичок, які рятують життя.
Війна розкрила гостру нестачу знань та навичок у галузі домедичної підготовки у більшості населення в Україні. Це стосується як цивільного населення, так і військовослужбовців та співробітників організацій.
Тільки за данними ООН, на 24 грудня 2022 року, загинуло 6884 цивільних і ще 10947 отримали поранення.
Попит на знання в галузі домедичної підготовки зростав і напередодні війни. Проте, кількість центрів долікарської підготовки була обмеженою, а в умовах війни зменшилась.
На сьогоднішній день, заклади Міністерства охорони здоров‘я, ДСНС України, підрозділи Червоного хреста та інших організацій що мали ресурси та можливість займатись підготовкою з питань домедичної допомоги, мають термінові завдання та перевантажені роботою.
У держави недостатньо ресурсів для освіти населення в питаннях тактичної медицини, домедичної допомоги. За результатами неформальних консультацій, тільки для навчання працівників сфери освіти однієї з деокупованих областей, всім державним інституціям потрібно 450 днів, за умови роботи 24/7.
В Київській та Чернігівській областях є села, куди швидка допомога їде 30 – 40 хвилин. А в разі ураження та масованої кровотечі, реагувати треба протягом кількох хвилин.
Така сама ситуація склалась і в інших напрямках цивільного захисту. За даними ДСНС в Україні забруднено вибухонебезпечними предметами біля 30% території. Ресурси головних операторів гуманітарного розмінування сконцентровані на роботі пов‘язаній з розмінуванням. Світова практика має глибокі наробки в сфері просвіти стосовно небезпеки від вибухонебезпечних предметів та системного забезпечення зниження ризиків засобами освіти, інформування та тісної співпраці з громадянським суспільством.
В цій ситуації суспільство має брати на себе відповідальність за освіту та оснащення громад стосовно базових знань та навиків пов’язаних з захистом та порятунком життя…
Загалом про діяльність школи

Завдяки співпраці з нашими скандинавськими партнерами, з перших днів війни, було започатковано міжнародний проект «Тактична медицина для захисту українського суспільства під час війни». В рамках цього проекту було створено систему підготовки інструкторів за стандартами TCCC/TECC та засновано ГО «Тактична медицина Північ».
Було підготовлено 55 інструкторів, 5 з яких мають найвищу кваліфікацію за стандартами NAEMT. Загальна кількість учасників тренінгів з тактичної медицини сягнула 15 000 українців, але діяльність ГО «Тактична медицина Північ», перш за все, була сфокусована на підготовці військових. При цьому, масштаб проблеми підготовки цивільних та відповідних служб порятунку залишається непомірним.

В липні 2022 року було створено заклад неформальної освіти дорослих Народна вища школа Вовчок.
Після консультацій з партнерами, в Народній вищій школі Вовчок було створено Факультет цивільного захисту, метою якого є опанування кращих міжнародних практик з цивільного захисту та впровадження їх в Україні.
Вся діяльність факультету направлена на створення стійких громад та формування спільнот, здатних самостійно, чи об’єднавши зусилля, протистояти викликам війни.
Наразі діяльність Факультету цивільного захисту розгорнуто по наступним напрямкам:
- Тренінги з тактичної медицини та домедичної допомоги для цивільного населення, пожежних, вчителів.
- Розробка та адаптація тренінгів з ризиків від вибухонебезпечних предметів для цивільного населення (EORE)
- Розробка програм резилієнтності громад в умовах постійного впливу стресу.
- Розробка програм громадянської освіти та забезпечення розвитку громадянина, здатного нести відповідальність за майбутнє своє, родини, громади, суспільства, держави.
За першим напрямком створена кафедра домедичної допомоги, що налічує 8 інструкторів з тактичної медицини, навчених та сертифікованих найкращими фахівцями наших скандинавських партнерів. Інструкторською командою вже проведено 21 тренінг з домедичної підготовки для 7 сел Київської та Чернігівської областей та вчителів ліцею №1 м. Козелець та підрозділів п‘ятьох частин пожежної охорони міста Києва. Кожен учасник тренінгу отримав аптечку для зупинки масованої кровотечі. В чотирьох селах формуються перші команди, що візьмуть на себе відповідальність за надання домедичної допомоги в своїх громадах. Кожна з таких команд буде забезпечена набором для зупинки масованої кровотечі, що включає 5-8 аптечок за стандартом IFAK та ношами. В пожежних частинах формується актив, що забезпечується тренувальним спорядженням для підтримки навичок надання домедичної допомоги.
Кафедра забезпечена навчальним спорядженням завдяки партнерській допомозі, але всі необхідні матеріали і аптечки для передачі учасникам тренінгів набуваються за власний рахунок та кошти донорів. Вся робота інструкторської команди відбувається на волонтерських засадах. Тренерська команда факультету отримала відзнаку Печерського управління ДСНС м. Києва за якісне навчання пожежних та допомогу під час війни.
За другим напрямком ведуться переговори стосовно адаптації програм під українські реалії. Ведеться пошук фінансів для підготовки тренерів EORE та придбання навчального спорядження. Нашою метою є підготовка в кожній громаді, де ми працюємо, громадян, підготовленних за стандартами IMAS 12.10, що зможуть виконувати функції поширення загальнодоступної інформації, проведення освітніх заходів та практичних занять, інформування, маркування забруднених територій та координацію спів дії з відповідними операторами з гуманітарного розмінування.
За третім напрямком створена міжнародна група фахівців з України, Литви, Фінляндії, Естонії, метою якої є опанування сучасних методик резилієнтності громад на основі методів «стресо-обізнаних організацій» та нордичних гуртків самоосвіти. Ми впевнені, що в кожній громаді є власний ресурс стійкості, а взаємодопомога в рамках однієї громади може бути більш ефективною ніж залучення зовнішніх експертів.

Вся діяльність ведеться на волонтерських засадах.
Ми шукаємо підтримки в питаннях:
- Підготовки тренерів з EORE та фінансуванні закупок відповідного спорядження.
- Закупок аптечок за стандартом IFAK та наборів Public Access Bleeding Control Pack.
- Діяльності факультету цивільного захисту для поширення впливу на інші громади та області України.
Долучіться до нашої організації, щоб підтримувати її фінансово і розвивати нашу спільну діяльність:
Читайте також:
- Слідкуйте за новинами НВШ Вовчок у Фейсбуці
- Навчання та просвіта громад задля безпеки — як працює НВШ «Вовчок» у 2025 році
- В НВШ Вовчок створено Факультет Цивільного захисту
- 19 грудня 2022 року почала працювати НВШ Вовчок
- Які плани на нашу першу НВШ були у 2022 році
- Сайт НВШ Вовчок