Навчальні гуртки (studieförbund шведською, study circle англійською) відмінні від традиційного навчання, яке спирається на ієрархічну модель, де викладач поширює знання згори донизу. Натомість, у навчальних гуртках навчання базується на взаємодії, коли кожен член робить свій внесок у навчальний процес.

У гуртку робота побудована на пошуку знань відповідно до потреб та інтересів учасників. Вона спирається на демократичні цінності, а обмін особистим досвідом й аналітичний підхід є провідними чинниками. Навчання безпосередньо залежить від активного внеску членів гуртка у його планування та проведення.

Навчальний гурток — це невелика група людей, які протягом певного періоду регулярно зустрічаються й проводять заняття під керівництвом узгодженого організаторами керівника. Основними чинниками ефективного навчання є досвід і навички членів гуртка, навчальний план або спеціально складений навчальний матеріал, добре поінформований та підготовлений ведучий.

Освітню методику у навчальних гуртках можна охарактеризувати кількома основними принципами

1) Рівноправність і демократичність. Робота у гуртку базується на принципі рівності учасників. Демократичність і демократичні цінності є істотними для роботи у гуртку. У ньому завжди повинна бути неформальна атмосфера. Завдання керівника гуртка – пожвавити діалог, тобто обмін думками та інформацією.

2) Набутий досвід і співробітництво. Ознаками, що вирізняють роботу гуртка серед інших навчальних методик, є співробітництво й товариські стосунки між його членами. Учасники допомагають один одному, а не змагаються між собою. Вони діляться один із одним своїми успіхами та досягненнями.

3) Незалежність і право гуртка встановлювати свої цілі. Мету навчання у гуртку визначають його члени, і вона мусить орієнтуватися на їхні потреби та бажання. Саме члени гуртка несуть відповідальність за те, як вони працюють і як відбуваються заняття. Відповідальність ніколи не може бути перекладена на інших без серйозного втручання у незалежність гуртка.

4) Послідовність, планування та активна участь. Послідовність означає, що навчання повинне бути організованим і спланованим. Члени гуртка мають активно долучатися до роботи. Активний внесок учасників – це основа, на якій ґрунтується метод навчання у гуртку.

5) Різноманітність та активність дій. Навчання у гуртку не буде успішним, якщо його члени лише зацікавлені у навчанні як такому.

При створенні груп потрібно враховувати, щоб чим менше людей, тим більше шансів для активної участі усіх членів. У протилежному випадку не буде співробітництва, загальної відповідальності, тому не вийде гуртка як такого. З іншого боку, група не повинна складатися менше, ніж з п’яти осіб, оскільки серйозну розмову важко підтримувати у надто маленьких групах.

Навчальні гуртки при їх широкому впровадженні відіграють важливу роль у поширенні знань і посиленні організаційної спроможності громад.

Джерело

Дивіться також Фейсбук-публікації Сергія Чумаченка на цю тему. Наприклад, ось цю.

Також ми почали перекладати з англійської тексти про шведські навчальні гуртки (ті ж самі гуртки самоосвіти). Ось перший пост про них в нашому блозі.

Дивіться також: навчальні гуртки / освітні гуртки / кола знань

Гуртки самоосвіти