Оригінальна публікація — Folkhögskola i Ukraina har utbildat fler än 13 000 personer i livräddande insatser.

Переклад: Тетяна Скиба

Народна вища школа Вовчок на півночі України стала центром навчання з тактичної медицини, домедичної допомоги, безпеки при розмінуванні та демократії. Навчання цивільного населення здійснюється завдяки партнерству Народної вищої школи Вовчок з Радою держав Балтійського моря та MSB. SI фінансує частину тренінгів.

Олена Швед — лікар-хірург, супервізор медичних програм факультету цивільного захисту. Вона була вражена проєктом від початку:

— Сергій Чумаченко та інші учасники проєкту зробили неймовірну кількість зусиль для самоосвіти, перш ніж я з’явилася на горизонті. Надихає волонтерська діяльність в їхній власний вільний час, щоб допомагати звичайним людям та задовольняти потреби, які не може задовольнити держава.

— Перший тренінг відбувся у травні 2022 року, і відтоді підготовлено 65 інструкторів та 15 тренерів з тактичної медицини. Вони, своєю чергою, навчили понад 13 000 цивільних осіб, з яких 1 500 працюють у сфері розмінування, 3 500 — пожежники та 8 000 цивільних. Паралельно, в рамках іншої ініціативи, понад 40 000 військовослужбовців пройшли навчання з тактичної медицини, — розповідає Сергій Чумаченко, засновник та директор Народної вищої школи «Вовчок».

Про курс тактичної медицини

— Найважливіше під час курсу тактичної медицини — крок за кроком навчитися зупиняти кровотечу, перев’язувати рани та діяти в екстрених ситуаціях. Ви також дізнаєтесь, як очистити дихальні шляхи та як правильно сповістити службу порятунку. За словами Олени Швед, кожен на місці трагедії повинен знати, що робити крок за кроком.

— Як керівник хірургічного медичного центру, я вирішила відправити всіх своїх колег на цей тренінг. Інструктори «Вовчка» вчать зупиняти кровотечі, в інтерактивній формі показують, що кожен може щось зробити. Мета курсу полягає не лише в тому, щоб дати знання. Інструктори вчать застосовувати знання на практиці, щоб знати як діяти й не бути паралізованим у надзвичайній ситуації. «Мої колеги були щасливі, як діти, адже атмосфера на тренінгу була настільки доброзичливою, що вони відчували, як зможуть застосувати ці навички на практиці», — розповідає Олена Швед.

Модель шведської народної школи та MSB важливі

За словами Олени Швед, модель шведської народної школи зіграла надзвичайно важливу роль для проєкту.

— На початку проєкту ми були у Швеції та брали участь у тренінгах з педагогіки в народних вищих школах. Це дуже відрізнялося від старої радянської моделі, де все складалось з лекцій і теорії. Ми привезли в Україну модель навчання, яка полягає в обговоренні, вмінні робити помилки та аналізувати їх. Де вас заохочують коментувати та не боятися запитувати.

Сергій Чумаченко також розповідає, що шведська підтримка мала вирішальне значення для реалізації проєкту:

— На ранніх етапах проєкту практично всі країни говорили нам, що ми повинні відправити наших співробітників на навчання за кордон. Але це було неможливо, оскільки всі волонтери команди були призовного віку і не мали права виїжджати з України. Лише в MSB відповіли коротким листом: «Повідомте нам дату, час і місце проведення тренінгу — ми готові приїхати». Це так багато значило, що вони могли зустрітися з нами на наших умовах.

Важливість курсу для України

— Це дуже важливий курс для України. Уряд не має достатньо ресурсів для роботи з цивільним населенням, тому кожен громадянин України повинен навчитись допомогти собі самостійно. Тренери навчають людей на місцях допомагати одне одному до приїзду швидкої допомоги. Деякі села розташовані далеко від лікарень. У таких випадках від цих знань залежить наше життя і наші шанси на виживання, — каже Олена Швед.

Засвоєні уроки

Одним з найбільш значущих результатів проєкту є те, що утворилась міжнародна робоча група. За словами Сергія Чумаченка, ця група відіграла важливу роль у зміні протоколів у державних службах з надзвичайних ситуацій та поліпшенні національної підтримки підготовки саперів.

— Для мене було великим натхненням бачити, як проєкт сприяє розвитку демократії. Люди зрозуміли, що самостійно можуть змінювати ситуацію на краще, і що вони не повинні просто чекати, поки уряд буде діяти. Я вважаю, що проєкт сприяв зростанню почуття громадянської відповідальності та співпраці між людьми, що ми можемо створювати безпеку разом. Для мене це почуття відповідальності означає, що ми починаємо будувати щасливіше й більш демократичне суспільство.

— Ще один урок для мене, як для лікаря, за плечима якого багато років навчання, полягає в тому, що можна викладати короткі програми, які є дуже ефективними для навчання тренерів та звичайних людей. Вражає, що такою важливою сферою займаються громадські організації та волонтери, — каже Олена Швед.

Спогади з тренінгів

— Я родом із села неподалік від Києва, і ми попросили провести тренінги для його жителів. Це були вихідні перед Великоднем, коли традиційно в Україні всі жінки готують домівки та оселі для свята. Участь брали дві групи: молоді чоловіки, які вивчали тактичну медицину, і, пізніше, жінки — вчительки, лікарки та багато інших, які прийшли зі своїми дітьми. Це зворушило нас до сліз — жінки, які зазвичай печуть паски на Великдень, прийшли, щоб дізнатись, як рятувати інших. Найближче село було окуповане, тому всі знали, як це, коли ворог близько, і як важливо вміти рятувати життя, — розповідає Олена Швед.

Що далі?

— На 2025-2026 роки заплановано відкриття ще одного-двох центрів цивільного захисту у Рівненській та Львівській областях. Команда школи відвідала Фінляндію, щоб знайти партнерів для цих нових центрів, та провела діалог з організаціями у Фінляндії, Швеції та Норвегії. Основна ідея полягає в тому, що в Україні буде місцевий директор, пов’язаний з наставницькою організацією в одній з Північних країн.

— Довгострокова мета — створити народні вищі школи в кожному місті, де освіта дорослих може зміцнити громаду. Ми вже бачимо, що багато людей, які пройшли навчання, займаються волонтерською діяльністю, а також йдуть працювати пожежниками та саперами, — каже Сергій Чумаченко.

Факти

Проєкт «Факультет цивільного захисту» фінансується в рамках Програми сусідства в Балтійському морі (SI Baltic Sea Neighbourhood Programme).

SI Baltic Sea Neighbourhood Programme фінансує проєкти, в межах яких шведські організації працюють з транскордонними викликами та можливостями разом з організаціями з країн ЄС навколо Балтійського моря та країн Східного партнерства ЄС.

Україна вже давно включена до більшості програм підтримки та лідерства проєктів Шведського інституту. Організація відіграє ключову роль у реалізації Стратегії Швеції щодо України, прийнятої у 2023 році. 2024-го було оголошено перший конкурс заявок у межах нової Програми співробітництва Шведського інституту з Україною, яку Шведський інститут розробив спеціально для реалізації Стратегії Швеції щодо України. 14 березня програма відкрила другий набір.

Проєкт «Факультет цивільного захисту» також сприяє реалізації Стратегії ЄС для регіону Балтійського моря та двох її напрямів — «Освіта у сфері цивільного захисту» та «Безпека у сфері цивільного захисту».

Фото на прев’ю з оригінальної публікації Folkhögskola i Ukraina har utbildat fler än 13 000 personer i livräddande insatser.

Фотографії в тексті із соціальних мереж Народної вищої школи «Вовчок» [фотограф Олег Терещенко].

Читайте також:

В українській народній вищій школі понад 13 тисяч осіб пройшли навчання з домедичної допомоги: публікація про НВШ Вовчок на сайті Svenska institutet