05 березня 2025 року вшведському журналі Folkhögskolan було опубліковано інтерв’ю з Сергієм Чумаченком — засновником Народної вищої школи «Вовчок». Видання створене для викладачів народних вищих шкіл.

Оригінальна стаття — “Han startade Ukrainas första folkhögskola

Автор: Torbjörn Tenfält

Переклад: Тетяна Скиба

В українському селі Вовчок поблизу кордону з Білоруссю Сергій Чумаченко керує народною вищою школою зі скандинавським характером.

— У сільській місцевості менше військових цілей, тому ми тут у достатній безпеці, — каже він.

Вісім років тому Сергій Чумаченко відвідав Nordens Folkhögskola Biskops Arnö і був глибоко вражений методикою викладання.

— Я побачив вільні та рівноправні дискусії між викладачами та студентами. Вони поважали думки одне одного й демонстрували відкритість до компромісів. Вчителі без монополії на істину були для мене чимось новим, — каже він.

Наприкінці жовтня 2025 року на Форумі народних шкіл у Стокгольмі він розповість про власний досвід створення народної вищої школи в Україні, охопленій війною. Школа в селі Вовчок, що за 90 кілометрів на північ від Києва, стала місцем зустрічі для жителів і сприяла формуванню у них почуття спільноти та відповідальності.

— У селі проживало 500 людей. Двадцять чоловіків і п’ять жінок приєдналися до української армії в перші дні повномасштабного вторгнення. П’ятеро з них загинули, — розповідає Сергій Чумаченко.

З початком війни діяльність школи переважно зосередилася на проведенні тренінгів з домедичної допомоги для людей, які проживають у цьому районі. Школа тісно співпрацює з громадою села та деякими сусідніми територіальними громадами. Вже кілька років НВШ «Вовчок» також співпрацює зі Шведським агентством з надзвичайних ситуацій [MSB], яке після російського вторгнення допомогло організувати у Вовчку навчальні курси з домедичної допомоги та мінної безпеки.

— MSB робить фантастичну справу, допомагаючи нам з інструкторами, — каже Сергій.

Наразі війна накладає практичні обмеження на діяльність школи, але є ще багато перешкод, які потрібно подолати. Виступаючи на Форумі народних вищих шкіл, Сергій Чумаченко описав особливості українського суспільства, які створюють проблеми, коли він та його колеги намагаються переконати співвітчизників скористатися перевагами народної освіти.

— У нас високий рівень патерналізму та пасивної громадянської позиції. Громадяни звикли чекати рішень від держави та політиків. Також бракує критичного мислення.

Ще однією перешкодою є фінансування. За час війни фінансове забезпечення школи погіршилося. Сергій Чумаченко та його дружина з власних коштів вклали суму, еквівалентну майже двом мільйонам крон, щоб відремонтувати дві шкільні будівлі кінця XIX та початку XX століть. В одному приміщенні є дві класні кімнати, а в іншому — гуртожиток з кухнею та п’ятьма кімнатами на 18 місць.

— Цього року ми провели перший курс для жителів села і сподіваємося, що зможемо знайти нові джерела фінансування в Україні та за кордоном, — каже Сергій Чумаченко, який уже кілька років налагоджує місцеві, національні та міжнародні контакти. Він співпрацює з кількома народними вищими школами у Швеції, а також з Лінчепінгським університетом.

Сергій Чумаченко розпочав свою кар’єру як військовий, але згодом став бізнес-тренером і проводив тренінги з лідерства. Він познайомився з методами викладання, які відрізняються від тих, що зазвичай використовуються в Україні, і почав впливати на українську систему освіти.

Про дослідження народних вищих шкіл

Візит до Nordens Folkhögskola Biskops Arnö та знайомство зі скандинавською моделлю освіти вплинули на відвідини ще восьми НВШ у нордичних країнах. Він прочитав усе, що зміг знайти про народні вищі школи, зв’язався з дослідниками в кількох країнах і присвятив багато часу власному дослідженню. Ідея народної освіти все більше заповнювала його час.

— Зрештою моя дружина сказала мені: Сергію, будь ласка, припини весь час говорити про скандинавські народні вищі школи. Давай створимо школу і запустимо цей процес.

Кілька років тому під час конференції у Фінляндії він познайомився з Іриною Майстер-Бергман, директоркою Мультикультурної народної вищої школи в Гетеборгу [Mångkulturella Folkhögskolan]. Вони обговорили початок співпраці, і минулого літа вона з кількома колегами приїхала в Україну, щоб взяти участь у семінарах, присвячених народній освіті та шведському folkhögskoleutbildningen.

Про семінари з педагогіки народних вищих шкіл

Один семінар відбувся у Вовчку. На ньому були присутні не лише працівники українських народних шкіл, а й підприємці та представники місцевої влади. Інший семінар відбувся поблизу Львова. В другому заході взяли участь приблизно 40 директорів та вчителів з кількох місцевих загальноосвітніх шкіл, що зміцнило надію Сергія Чумаченка на поширення ідеї народної освіти по всій країні.

— Дехто називає мене мрійником, але я дуже сподіваюся, що в майбутньому, коли закінчиться війна, в кожному регіоні України буде народна вища школа, — каже він.

Читайте також:

Яким був 2024 рік для Української мережі більдунґу та Народної вищої школи «Вовчок».

Українська народна вища школа зі скандинавським характером: інтерв’ю Сергія Чумаченка шведському виданню Folkhögskolan