16 травня в нас відбувся семінар із представниками Університету Лінчопінга (Швеція), під час якого ми обговорювали компоненти навчання активного громадянина і саму концепцію громадянства. Ця тема нас дуже цікавить, тому що одним з результатів фолькбільдунґа є активне зріле громадянське суспільство.
Сергій Чумаченко написав про це у Facebook:
Ми просуваємось в розумінні особливостей Нордичного феномену фолькбільдунгу.
В 2022 році Українська мережа більдунґу підписала Меморандум про рамки співпраці з Лінчопінгським університетом (LiU, Швеція). 16 травня відбулась друга робоча зустріч УМБ і викладачів та аспірантів Кафедри навчання та освітви дорослих LiU. Зазаделегідь ми попросили в якості теми для обговорення те, що є головною метою та головною відмінністю Нордичного фолькбілдінґу.
Є декільтка принципових висновків:
1) Розвиток суспільства через активне усвідомлене громадянство є головною метою та головною відмінністю Нордичного фолькбільдунґу в усьому різноманітті форм, методів, практик.
2) Саме громадянська просвіта та створеня умов для навчання тому, як бути активним і усвідомленим громадянином, є головною метою унікальної мережі неформальної освіти дорослих та Народних вищих шкіл у Нордичних країнах [див. Вся галузь неформальної освіти Швеції у 5 статтях].
3) Є дві принципові дифіниції стосовно громадянскої освіти – це civic education та citizenship education. Дякую Mihail Krikunov за точний перклад, а колегам зі Швеції за обговорення. Ці терміни в анломовній літературі часто зустрічаються в одному словосполученні в сенсі “процесу забезпечення прояву усвідомленого громадянина”. Але структурно вони означають два [різних] взаємопов‘язаних процеса:
а) навчання всім аспектам того, чим є суспільно-політичний устрій світу (соціальні науки, суспільнознавство, ідологічні та політитчні …);
б) створення умов для формування громадянськості, що вже не може відбуватись в теорії а потребує спільної дії, досвіду, рефлексії.
4) Дидактика нордичного фолькбільдунґу відповідає головному завданню. Саме тому в її основі діалог рівних. Бо свободного громадянина з високим рівнем критичного мислення не отримати у фронтальних лекційних формах та в парадигмі побудованій на домінуванні.
Вкотре я дякую Daniel Bladh та його колегам за готовність бути партнерами в розбудові українського руху народної просвіти. Ми вдячні за готовність рухатись разом попри брак ресурсів та виклики війни.
Нижче – лінк на ДУЖЕ ВАЖЛИВИЙ текст, що був рекомендований нашими шведськими колегами напередодні робочої зустрічі.
У світі
Ще до семінару ми мали прочитати кілька сторінок тексту присвяченого темі семінару (цей переклад англомовного оригіналу ми зробили дуже швидко, тож в ньому можуть залишитись помилки):
- ЩО ТАКЕ ГРОМАДЯНИН?
- НАВЧАННЯ ГРОМАДЯНСТВУ І НАВЧАННЯ ТА ОСВІТА ДОРОСЛИХ (ALE)
- АКТИВНЕ ТА ДЕМОКРАТИЧНЕ ГРОМАДЯНСТВО
- НАВЧАННЯ ГЛОБАЛЬНОМУ ГРОМАДЯНСТВУ
- ТИПОЛОГІЇ НАВЧАННЯ ГЛОБАЛЬНОМУ ГРОМАДЯНСТВУ
Цінною на, на нашу думку, є таблиця наведена наприкінці цього тексту:
Порівняльний аналіз сфер навчання і тем у звіті Делора, Інчхонської декларації та ЦСР 4.7 (Ціль сталого розвитку)
|
| ||
|
|
|
|
| |||
Вчитися знати, Вчитися вчитися | Здобути знання, розуміння та критичного мислення щодо глобальних, регіональних, національних та місцевих проблем, а також розуміння взаємозв’язку та взаємозалежності різних країн та населення. | 1. Локальні, національні та глобальні системи та структури 2. Питання, що впливають на взаємодію та зв’язок спільнот на місцевому, національному та глобальному рівнях 3. Глибинні припущення та динаміка влади | Права людини, Гендерна рівність, Глобальне громадянство |
| |||
Вчитися жити разом | Мати почуттяприналежності до спільного людства, розділяти цінності та відповідальність, співпереживати, солідарність та поважати відмінності та різноманітність. | 4. Різні рівні ідентичності
5. Різні спільноти людей та як вони пов’язані між собою 6. Відмінність і повага до різноманітності | Культура миру та ненасильства, Визнання культурного розмаїття та внеску культури в сталий розвиток |
| |||
Вчитися робити | Діяти ефективно та відповідально на місцевому, національному та глобальному рівнях заради більш мирного та сталого світу. | 7. Дії, які можуть здійснюватися індивідуально та колективно 8. Етично відповідальна поведінка 9. Залученність та дії | Освіта для сталого розвитку та способу життя |
В Україні
Цікаво, що в Україні також здійснюють civic education – навчання громадянства, і ще мало уваги приділяють citizenship education – формуванню громадянськості, навчанню активної участі у справах громади і країни. Прикладом civic education може служити навчальний онлайн-серіал (курс) Публічна служба.
Якщо знайдете більш якісні навчальні матеріали на тему civic education, або якщо натрапите на якісний практичний навчальний курс на тему citizenship education – будь ласка, надішліть нам покликання на них! (Див. Контакти)