В Німеччині є Volkshochschule що працюють за моделлю і методологію схожою на Нордичні НВШ але вони складають меншу частину від дуже потужної галузі неформальної освіти дорослих у вигляді ЦОД (центрів освіти дорослих, їх більше 900).
Ми обговорювали із фахівцями з Німеччини деякі аспекти їх Volkshochschule і дійшли згоди, що головною відмінністю є мета цих інститутів. В Німеччині це розвиток людини, в Нордичних странах – розвиток громадянина та суспільства.
У Німеччині більдунґ надто сильно заточений на компетентнісний підхід і на підготовку студентів до конкретного фаху. – Німецькому більдунґу не вистачає таких навчальних компонентів як розвиток самозарадності, громадянської активності і солідарності. І головне: у німецьких народних університетах значно менше уваги приділяється суспільно-політичному та ідеологічному напрямам, які дають розуміння політичного устрою та способам громадянського впливу.
Див. також статтю Нордичний більдунґ.