Впродовж 27.01–31.01 учасниці проєкту UKR-FOLK з НВШ «Вовчок» відвідали три народні вищі школи у Швеції: Litorina folkhögskola, Färnebo folkhögskola, Mångkulturella Folkhögskolan. Школи досліджували Айгуль Богорад, Ірина Дубик, Наталія Калінчук, Олена Терещенко, Марина Ніколаєва та Іоанна Дешура.

Поїздка проходила в рамках проєкту UKR-FOLK, який ініціювала та координує Sunderby folkhögskola. Програма реалізована за фінансової підтримки Шведського інституту.

Раніше ми ділились враженнями Олени Цеділіної, яка навчалась у данському International People’s College. Сьогодні публікуємо враження Іоанни Дешури від відвідин Mångkulturella Folkhögskolan — мультикультурної школи в районі Ангеред [Гетеборг]. Також залишаємо відгук Олени Терещенко про Färnebo folkhögskola

Тексти опубліковані в соціальних мережах Народної вищої школи «Вовчок».

Іоанна Дешура розповідає про Mångkulturella Folkhögskolan

У публікації сказано, що діяльність Mångkulturella Folkhögskolan зосереджена на навчанні людей з різних країн. Їм пропонують як загальні курси [початковий і рівень середньої школи], так і спецкурси з професійним спрямуванням [«Помічник медичної сестри», «Няня/асистент учня»]. Також викладають шведську для іммігрантів SFI, англійську мову та інтуїтивний живопис.

Навчальні курси формують відповідно до потреб студентів, більшість з яких іммігранти. Протягом багатьох років школа перетворилась на платформу для культурного обміну та співпраці, міжкультурного діалогу, вивчення мови й особистісного розвитку для всіх, незалежно від походження.

Як і всі скандинавські народні вищі школи, Mångkulturella Folkhögskolan прагне підтримувати й просувати демократичні цінності. Спільним для всіх напрямів діяльності школи є міжкультурна співпраця та залучення студентів до активної участі в культурному житті. Школа сприяє розвитку самостійності, здатності до співпраці та впевненості у собі, допомагає студентам стати активними громадянами, здатними впливати на соціальне, професійне й особисте життя.

Уроки в Mångkulturella докорінно відрізняються від звичних нам. Тут панують діалог, взаємодія та групова робота. Викладачі постійно цікавляться думкою студентів, заохочуючи їх до рефлексії та обміну думками.

Та найголовніше — вільна й безпечна атмосфера. На уроках не критикують. Не визначають «правих» і «не правих». Студентів уважно слухають, і кожен з них має право на власну думку.

Кожен навчальний тиждень у Mångkulturella присвячений певній темі. Учасниці проєкту UKR-FOLK потрапили на тиждень вивчення культур різних країн, зокрема музики, традиційного одягу, їжі, мистецтва.

Особливо вразив Іоанну урок музики, який тривав два дні. Студенти вчили одне одного підбору мелодії та грі на гітарі, барабані, фортепіано, скрипці. Разом з викладачем вони досліджували поняття гармонії та ритму країн, звідки приїхали самі студенти. У студентів з восьми країн було цікаве завдання: перекласти рідною мовою уривок пісні зі шведської, підібрати слова до мелодії, потім об’єднати всі версії в єдиний твір. Спільнотворення в дії!

Відгук Олени Терещенко про Färnebo folkhögskola

Олена поділилась враженнями про Färnebo folkhögskola, розташовану в центральній Швеції — Österfärnebo.

Школа працює з 1977 року. Головні напрями її діяльності — рух за мир, охорону довкілля, раціональне використання земних ресурсів, та світ, вільний від расизму, сексизму, гомофобії.

Програма пропонує різноманітні курси, що охоплюють фермерство, садівництво, органічне сільське господарство, питання кліматичної справедливості. Також є курси з фемінізму, написання романів та вивчення шведської мови. Особливу увагу приділено історії саамського народу.

У Färnebo студенти активно залучаються до формування навчального процесу. За словами Олени, викладачі завжди цікавляться думкою студентів щодо формату навчання та тем. У разі виникнення розбіжностей, питання вирішуються шляхом голосування. Важливою особливістю є рівноправний діалог між студентами та викладачами.

Олена також поділилася інформацією про систему оцінювання на загальному курсі, де традиційні бали не використовуються. Оцінювання базується на таких критеріях, як особистий прогрес студента, його соціальні навички, академічні досягнення, рівень знань, критичне мислення, витривалість, самоорганізація, повага до прав людини, мотивація, дотримання шкільних правил.

Урок у народній вищій школі — це передусім відкритий діалог та обмін думками. Усі заняття спрямовані на адаптацію в соціумі, розвиток комунікативних навичок, розпізнавання маніпуляцій, вивчення методів та інструментів спілкування, мови тіла. Значна увага приділяється рольовим іграм, які допомагають відпрацювати різні життєві ситуації.

Фото з публікацій на офіційній сторінці Народної вищої школи «Вовчок».

Підписуйтесь на сторінки НВШ «Вовчок» у соціальних мережах та слідкуйте за новинами школи:

Враження українок від шведських народних вищих шкіл Mångkulturella та Färnebo