Ми звикли, що освіта — це завжди про іспити, оцінки та суворі навчальні плани. Але в скандинавських країнах навчання дорослих у народних вищих школах — це передусім свобода. У Норвегії такі школи існують уже понад 160 років. Тут студенти не просто здобувають знання, а відкривають себе та світ.

Правове регулювання діяльності Folkehøyskole

У норвезькому законі про народні вищі школи, сказано, що мета folkehøyskole — сприяння загальній освіті та просвіті населення. Це не просто слова, а фундамент, на якому будується вся система неформальної освіти в Норвегії. Відповідно до норвезького законодавства:

  • у народних вищих школах не повинно бути іспитів;
  • Folkehøyskole має бути частиною назви;
  • у кожній школі має бути гуртожиток як невіддільна частина навчальної програми. У ньому мають проживати не менше 80% студентів;
  • довгі курси мають тривати мінімум 16,5 тижнів;
  • рада кожної окремої школи у співпраці зі студентською радою повинна створювати умови для гарного навчального середовища;
  • навчання триває не менше 4 годин щодня мінімум 24 години на тиждень;
  • усі школи можуть отримати державні гранти — базову дотацію, дотацію на студента та дотацію на оренду. Держава надає базові гранти в однаковій сумі всім школам.

Як бачите, закон створює рамки, але залишає школам свободу дій. У нормативно-правовому акті акцентовано на незалежності й освітній свободі шкіл. Вони самостійно формують навчальну програму та залучають студентів до активної участі у функціонуванні школи.

Короткий екскурс в історію норвезьких народних вищих шкіл

Перша норвезька народна вища школа була відкрита 1864 року в місті Хамар. Sagatun Folkehøyskole була збудована на успадковані кошти Германа Анкера — одного з її співзасновників. Школа проіснувала до 1891-го:

У книзі “I storm for frihet — Sagatun folkehøgskole: banebryter for folkestyre, feminisme og velferdspolitikk [«У штормі за свободу — народна вища школа Сагатун: першопроходець народного уряду, фемінізму та політики соціального забезпечення»] автор Jens Olai Jenssen назвав цю школу рушійною силою розвитку міста. Адже саме в цій «школі для життя» сільська молодь ставала активними громадянами, а заклад і місто Хамар перетворились на «осередки духовних битв, освітніх суперечок і політичних битв, які заклали курс на сучасну Норвегію».

У наступні кілька років постійно відкривались нові школи. У 1867-му богослов Крістофер Бруун заснував у Gudbrandsdalen народну вищу школу, яка 1875 року отримала назву Vonheim. ЇЇ називають легендарною, оскільки тут викладав норвезький письменник Б’єрнстьєрне Б’єрнсон та інші культурні діячі.

Близько 1870 року в Норвегії було відкрито ще кілька шкіл. Одна з них, у Тронделазі, була пересувною. Лише в 1900-му вона «осіла» в колишньому муніципалітеті Сунд.

У 1875 році норвезький парламент вирішив заснувати подібні школи в кожному окрузі. Державні «школи округи» створювали на противагу школам, діяльність яких ґрунтувалась на ідеях Ґрундтвіґа. Спочатку вони мали бути противагою незалежним народним школам. Але все пішло шкереберть. Вчителі незалежних народних вищих шкіл інколи переходили працювати до шкіл округу, а ті, своєю чергою, усе більше переймали цілі й методи народних вищих шкіл.

Після 1900 року кількість НВШ постійно зростала. У 1912-му прийняли перші правила щодо стипендій для студентів, а у 1949 році — перший закон про народні школи.

Сьогодні в королівстві функціонує 83 народні вищі школи. Зазвичай у школі вчиться від 30 до 200 і більше студентів. За даними Folkehøgskolene, у 2024–2025 навчальному році в школах навчалися 6130 людей.

Типи народних вищих шкіл у Норвегії

У Норвегії народні вищі школи ділять на сім типів: 

  1. Життя на природі, активний відпочинок і спорт. Це справжня пригода! Найпівнічніша в світі НВШ Svalbard Folkehøgskole, розташована на Шпіцбергені, пропонує лінії «Життя просто неба в Арктиці», «Катання на собачих упряжках», «Музика та активний відпочинок», «Дослідження Шпіцбергену», «Фото природи Шпіцбергену»:
  1. Ремесла й мистецтва. Тут безліч можливостей для творчих особистостей! Школи пропонують курси архітектури, дизайну інтер’єру, ландшафтного дизайну, пошиття одягу, графічного дизайну, косплею, кулінарної майстерності, ювелірного мистецтва, редизайну, суднобудування. У міській Stavanger Urban Folkehøyskole StUF, де найбільше цінують відкритість, толерантність і вільний розум, поруч з лініями жонглювання, архітектури майбутнього, програмування й вебтехнологій, скелелазіння, створення контенту для соціальних мереж, є курс «Традиційні ремесла». Студенти вивчають прядіння вовни, різні види ткацтва, в’язання, натуральне дублення шкіри, різьблення по каменю.
  • У Sund folkehøgskole є лінія «Історичні ремесла», організована спільно з Національним культурним центром Stiklestad. У програмі — вичинка шкіри, виготовлення ножів із самостійно викуваними лезами, ковальство, теслярство, ткацтво на верстатах, прядіння, в’язання. Студенти курсу періодично ночують у реконструйованому будинку другої половини епохи вікінгів [орієнтовно VII–XI ст.] на території культурного центру Stiklestad:
  • Це справжнє занурення в історію та культуру. Норвежці не просто прагнуть зберегти власну культурну спадщину. В описі подібних курсів часто ремісничі дисципліни називають «повільним ремеслом і традиційною майстерністю». Викладачі знайомлять студентів з властивостями й історією матеріалів, вчать повторно їх використовувати, створювати з нуля речі з місцевих натуральних матеріалів.
  1. Солідарність, сталість і довкілля. Лінії для тих, хто хоче змінити світ на краще. Наприклад, в Oslofjord Folkehøgskole є курс «Соціальна робота в Осло», присвячений боротьбі з упередженнями й ксенофобією. Студенти намагаються розібратись у соціальних відмінностях і розглядають теми злочину і покарання, наркозалежності, проституції і торгівлі людьми, відвідують організації, що займаються соціальною роботою, та знайомляться із соціальними робітниками.
  2. Музика, сцена і театр. Серед дисциплін можна вибрати танець, джаз, біг-бенд, класичну музику, гру в оркестрі, постановку звуку й світла, сценічну техніку, поп- і рок-музику, сценографію, костюми, театральний грим, циркову майстерність, мюзикл, хоровий спів.
  3. Медіа та комунікація. Школи пропонують лінії анімації, кіберспорту, розробки ігор, фотомистецтва, журналістики, радіо та подкастів, телебачення тощо.
  4. Подорожі, мова та культура. Діяльність таких шкіл сфокусована на програмах міжнародної співпраці, міжкультурного порозуміння й вивченні мов, на повазі до різноманітності. Студенти Ålesund Folkehøgskole відвідують Австралію, Південно-Східну Азію, Південну Америку, Африку, Близький Схід, Європу, Суннмьоре і Гімалаї у межах навчальних програм з дайвінгу, фітнесу, мультиспорту, музичної майстерності та ремесел [склодувна справа, гончарство, робота з фарфором]. Також можуть вибрати факультативи серед 50 варіантів:
  1. Інші предмети та лінії, присвячені трудовому життю, філософії, етиці, інноваціям, підприємництву, технологіям, лідерству, природничим наукам, психології, соціальним дослідженням. Сюди ж відноситься й напрям «Порятунок, екстрене реагування». У Risøy Folkehøyskole є лінія «Порятунок і перша допомога», розроблений для тих, хто мріє працювати в поліції, пожежній службі, швидкій допомозі або добровольчій рятувальній службі. Школа співпрацює зі Службою швидкої допомоги, Норвезькою народною допомогою, пожежними й рятувальними організаціями, поліцією. Студенти проходять курси з пошуку й порятунку на воді, в горах і скелях, курс скелелазіння, пожежний курс, а також курс першої медичної допомоги:

До речі, шведи й данці також називають навчальні курси «лініями». Детальніше познайомитись зі школами й лініями норвезьких НВШ можна на офіційному сайті інформаційного бюро Folkehøgskolene.

Усі народні вищі школи в Норвегії розділяють на ліберальні й християнські. Останні належать релігійним організаціям чи конфесіям або тісно пов’язані з ними. Наприклад, Trondheimsfjord — спортивна школа з християнськими цінностями. Тут приймають на навчання незалежно від віросповідання, але окрім ліній «Спортивний мікс», «Кримінологія», «Поліція, пожежна служба та в’язниця», «Безпека — поліція та охорона», «Мотоспорт», «Культурне взаєморозуміння (Африка)», «Розвиток лідерських навичок» на всіх охочих чекають біблійні групи та розмови про віру.

Ліберальні, або ж незалежні, не пов’язані з жодними релігійними організаціями. Так, діяльність Evje Folkehøgskole, де вивчають музику, кулінарну майстерність, творчі ремесла, ремонт автомобілів, догляд за тваринами та інші предмети, базується на кількох цінностях:

  • бути інклюзивним та сприяти толерантності;
  • забезпечити майстерність та особистісний ріст за допомогою цікавої та різноманітної академічної програми;
  • навчання через досвід та відкриття
  • виховувати студентів відповідальними та активними учасниками суспільства;
  • сприяти активному і здоровому способу життя.

Головні цінності ліберальних і християнських шкіл однакові — спільнота, формування особистостей та розкриття талантів через навчання, діяльність і досвід. Тут вчать бути більш незалежними, толерантними, залученими та відповідальними. І все це відбувається в безпечному середовищі.

Норвежці називають folkehøgskole найвільнішими школами світу, оскільки тут немає оцінок, навчальних планів та іспитів. Понад 160 років практики довели, що без тиску й формальних оцінок студенти вчаться краще. Загалом навчання у НВШ — це виклик самому собі, адже студенти вчаться жити й спілкуватися з іншими людьми, отримують нові ідеї, вивчають світ навколо, краще пізнають себе. Неформальна освіта в таких школах надає пріоритет спільноті, самопізнанню та активній громадянській позиції над стандартизованим тестуванням.

Як потрапити до folkehøgskole і хто може бути студентом?

Школи приймають заявки на навчання з 15 жовтня, а студентів починають приймати з 15 листопада. Навчальний рік триває з серпня до травня. Рік, наповнений новими знаннями, досвідом і пригодами. Зазвичай у групах 10–20 студентів. Більшості з них від 18 до 25 років. У деяких школах приймають студентів з 16 років. Верхньої вікової межі немає. Незалежно від віку, кожен має шанс стати студентом folkehøgskole!

У селі Мельсомвік [муніципалітет Сандефіорд] функціонує школа Nestor, яка позиціонує себе як центр курсів і натхнення. У її програмі курси «Історія і суспільство», «Мистецтво та культура», «Природа й клімат», «DataCamp і фото» є окремий короткий курс Seniorkurs 55+. Він розроблений спеціально для людей передпенсійного віку. Програма надзвичайно розмаїта — пізня кар’єра, передача навичок, перспективи в майбутньому, пенсійні права і чинне законодавство щодо спадщини, харчування та дієта для збереження енергії, активність і задоволення від життя.

У кінці навчального року студенти видають диплом з описом предметів. За час навчання вони можуть створити портфоліо власних робіт та використати його для вступу до ВНЗ. Якщо студенти відвідали 90% навчальної програми, вони отримують два додаткові бали для вступу до університету чи коледжу.

Норвежці кажуть, що іспитом для студентів стане саме життя — найскладніше та наймасштабніше випробування.

Педагогіка народних вищих шкіл у Норвегії

Що ж робить навчання в folkehøgskole таким особливим? Секрет в унікальній педагогіці. Навчання у норвезьких, як і загалом у всіх скандинавських народних вищих школах, базується на трьох педагогічних принципах — розмова, досвід та участь студентів у навчальному процесі.

Вільні розмови, діалоги й полілоги без оцінювальних суджень між студентами та викладачами, запитання, спільні дослідження пошуки відповідей [на диво, у народних вищих школах викладачі не завжди мають готові відповіді], співпраця з людьми, які відрізняються від вас, — усе це залучає до навчального процесу й активного спілкування з іншими студентами та викладацьким персоналом, сприяє пізнанню самого себе і світу навколо. Завдання викладачів — спрямувати розмову в те річище, де можна знайти щось цікаве. Тут кожен голос має значення, і кожен може навчитися чогось нового від інших.

У народних вищих школах вважають, що для повного розуміння чогось необхідно спочатку це зробити. Практичний досвід дає зовсім іншу основу для навчання, ніж суто теоретичні заняття. Тому в школах багато практики, навчальних поїздок, екскурсій й досліджень.

До студентів у народних вищих школах ставляться як до дорослих, відповідальних особистостей, які повинні брати участь у формуванні навчального процесу. Тому при підготовці програми чи наповненні курсу враховують їхні побажання та потреби.

Скільки коштує навчання в норвезьких народних вищих школах?

Саме навчання безоплатне, але є обов’язковий адміністративний збір у розмірі близько 2500 крон. Також студенти платять за харчування, проживання у школі, навчальні поїздки та обладнання чи матеріали для вибраного курсу. Можна отримати фінансову підтримку від Lånekassen — норвезького кредитного фонду, який прагне створити рівні можливості для всіх верств населення для здобуття освіти. Фонд видає базову позику до 137 900 норвезьких крон на цілий рік. Це безвідсотковий кредит, який виплачують після завершення навчання. У 2025–2026 навчальному році цю підтримку планують збільшити на 10% до 151 690 норвезьких крон.

Народні вищі школи Норвегії — це осередки розвитку особистості та громадянського суспільства, де цінують спільноту, культуру та навчання впродовж життя. Унікальна педагогіка, заснована на свободі, досвіді й участі, — гарний приклад для наслідування, особливо в контексті викликів, що стоять перед Україною. Впровадження подібної моделі неформальної освіти в Україні може стати потужним імпульсом для розвитку громадянського суспільства та активних, відповідальних громадян.

Фото з офіційних сайтів Risøy Folkehøyskole, Svalbard Folkehøgskole, Folkehogskole.no, Evje Folkehøgskole, Trondheimsfjord folkehøgskole, Stiklestad, Store norske leksikon.

Найвільніші школи світу: як функціонує неформальна освіта дорослих у Норвегії