Для того, щоб широкі верстви населення Швеції могли постійно навчатись і розвиватись, у цій країні діє не лише розгалужена мережа Народних вищих шкіл, а й організована інфраструктура з десятків тисяч навчальних гуртків у всіх куточках країни. Нам цікаво розібратись, як влаштована і як працює ця навчальна інфраструктура.
Про серію статей
Нижче наведений переклад лише однієї статті з циклу статей про шведські навчальні гуртки, який написаний англійською мовою.
Автор цієї серії – Tore Persson, tore.persson[at]folkbildning.net.
Назви статей цього циклу:
- Навчальний гурток (перекладена тут)
- Сто років…
- Динаміка
- На відстані
- Важливість
- Керівники навчальних гуртків
- Вивчайте асоціації
- Два місцеві відділення
- Вивчення гуртка суспільства
- 100 років з ABF
- Деякі начерки про шведську традицію навчальних гуртків
Нам точно буде потрібна буде допомога у перекладі цих статей українською! Детальніше про те, як долучитись до перекладів, дивіться в нас на сайті в розділі Допомогти нам.
Стаття 1. Шведський навчальний гурток
Нижче – український переклад російського перекладу з англійської статті, яка була написана у 2010 році. Автор – Tore Persson (tore.persson[at]folkbildning.net).
У старі часи для нації було достатньо мати освічену еліту. Сьогодні вам потрібне добре освічене населення. Вам потрібне населення, яке бере участь у безперервній освіті впродовж усього життя, щоб йти в ногу з мінливим суспільством. Вам також потрібні добре освічені громадяни, щоб ретельно розбиратись з найсерйознішими загрозами сучасного суспільства, такими як нестача води. Ще одна «загроза», з якою рано чи пізно зіткнеться кожна сучасна нація, – це старіння населення; літнім людям буде все більше і більше необхідно якомога довше залишатися здоровими і довше працювати.
Крім університетів і коледжів у Швеції існує велика система освіти для дорослих, відкрита для всіх громадян. Вона складається з двох основних частин. Одна частина – це формальна освіта для дорослих, яка існує з 1968 року. Вона охоплює базову освіту, повну загальну середню освіту та спеціальну (post-secondary) освіту для дорослих.
Інша частина – це неформальна освіта для дорослих, яка існує вже більше ста років. Вона називається неформальною, бо, як правило, не веде до формального іспиту або отримання ступеня. Навпаки, вона заснована на особистих інтересах учасників і їх необхідності дізнатися більше, і тому включає в себе всі види предметів. Одна з цілей полягає в тому, щоб розширити можливості учасників впливати на свою власну [життєву] ситуацію, а також впливати і змінювати обставини свого життя в суспільстві.
Філософія неформальної освіти дорослих передбачає, що всі громадяни мають право брати участь у всіх аспектах демократичного суспільства. Це також означає, що кожен громадянин несе відповідальність і зобов’язання перед суспільством. Ці активності мають забезпечувати комплексний підхід, стимулювати цікавість, критичне мислення, трансформуюче навчання, а також бути частиною навчання впродовж життя.
В рамках неформальної освіти дорослих сформувалася певна культура діалогу. Це означає терпимість до різних думок і повагу до аргументів, заснованих на фактах, і до прийнятих рішень. Це також означає вільний і відкритий обмін ідеями, досвідом і знаннями між учасниками.
Неформальна освіта для дорослих, підтримувана державою, пропонується Народними вищими школами і Навчальними асоціаціями. У той час як Народні Вищі школи переважно пропонують навчання з відривом від виробництва (full time courses), навчальні асоціації проводять лекції, різні культурні активності і, що найбільш важливо, Навчальні гуртки.
Навчальні гуртки
Навчальний гурток – найпоширеніша форма освіти дорослих у Швеції. Щорічно організовуються майже 300 000 гуртків, з майже 2 мільйонами учасників. Оскільки багато людей беруть участь більш ніж в одному навчальному гуртку на рік, реальна кількість індивідуальних учасників складає близько 800 000 на рік при загальній чисельності населення 9 мільйонів чоловік.
Шведський навчальний гурток – це невелика група, яка зазвичай налічує від п’яти до дванадцяти учасників. Конструктивне обговорення і діалог між учасниками – суть методу гуртка. Очікується, що у навчальних гуртках учасники братимуть участь в обговореннях неупереджено, будучи готові слухати і вчитися у інших, а також змінювати себе. Очікується, що кожен учасник поділиться своїми знаннями, досвідом та ідеями.
Для керівників навчальних гуртків навчання і розвиток знань засновані на сталості процесу, безперервному триваючому в часі опитуванні, на постійній перевірці думок та ідей в соціальному і культурному контексті. Зустрічі та дискусії між учасниками – найхарактерніша властивість гуртка.
Ще одна фундаментальна цінність, що лежить в основі ідеї гуртків, полягає в тому, що кожна людина (аксіоматично) має здатність бути мудрою. Людям просто потрібно, як заявив Конфуцій, супровід. На жаль, це не завжди є характеристикою формальних шкільних систем, де багато учнів, натомість, «вчаться» дивитись на себе як на більш чи менш дурних. Це руйнівний побічний ефект незрілої шкільної системи, яка створює величезні проблеми не тільки для багатьох громадян, а й для всієї країни. Тому багатьом дорослим потрібно звільнитися від таких забобонів, перш ніж вони зможуть знову почати вчитися; часто навчальний гурток добре допомагає скорегувати такі уявлення про себе.
Ідеал…
Ідеальними рисами гуртка є:
• Участь добровільна. Ніхто не може бути примушений до участі, і ніхто не може бути виключений.
• Це дослідження в невеликих групах в складі, зазвичай, 5-10 учасників; розмір групи має дозволяти кожному бути активним учасником.
• Більшість навчальних гуртків зустрічаються раз на тиждень, на дві-три години і тривають протягом одного, двох або трьох місяців. Зазвичай навчальні гуртки зустрічаються вечорами, коли може приєднатися більшість людей.
• Більшість керівників гуртків, в тій чи іншій мірі, є «експертами»; наприклад, він або вона може бути вчителем китайської мови або досвідченим орнітологом. Лідером також може бути людина в групі, яка не має спеціальної кваліфікації, але добровільно взяла на себе особливу відповідальність за те, щоб група була сфокусована на своїй меті.
• Робота під час зустрічей гуртка будується більше на діалогах, ніж на лекціях.
• Учасники є рівними, і лідер є таким же, як і всі інші члени групи (саме тому ми називаємо це «навчальним гуртком», бо ви маєте сидіти в колі, де кожен учасник може бачити всіх інших).
• Власні знання, досвід та ідеї окремих учасників мають першорядне значення для кінцевого результату. Ви завжди намагаєтеся застосувати те, що ви читаєте і обговорюєте, до повсякденної ситуації учасників.
• Група разом визначає мету досліджень, зміст занять, які книги читати, як співпрацювати в групі і т. д. Вся група несе відповідальність за результат навчання.
• У навчальних гуртках немає оцінок чи іспитів, але для деяких учасників гурток стає першим кроком на шляху до подальшої формальної освіти.
• Є певні теми, які популярні і поширені, але формальних обмежень немає, і будь-який предмет можна вивчати у навчальних гуртках.
Реальність…
Ідеали не завжди збігаються з реальністю, і деякі навчальні гуртки не ідеальні, коли справа доходить до згаданих характеристик. Є, наприклад, навчальні гуртки, де лекцій провідного експерта більше, ніж дискусій між усіма учасниками.
Учасники прагнуть приєднатись до спеціального навчального гуртка, але в більшості випадків тема вже визначена, і лідер вже обраний, коли ці учасники прибувають на першу зустріч.
Неурядові організації
У Швеції навчальні гуртки організовуються навчальними асоціаціями, які міцно вкорінені в ряді неурядових організацій (НУО) і отримують державні субсидії. У шведів вже більше ста років існує сильна традиція створення таких загальнодоступних організацій. Іноді Швецію називають «організованою демократією». Колишній прем’єр-міністр Улоф Пальме, називав Швецію «демократією навчальних гуртків».
У Швеції тисячі подібних місцевих організацій. Іноді організації схожого змісту створюються по всій країні, а потім, вони часто об’єднуються в одну національну організацію (федерацію або асоціацію) з регіональними відділеннями.
Існують сотні різних національних організацій, і близько 250 з них є членами однієї з навчальних асоціацій. Багато інших, тісно співпрацюють з навчальними асоціаціями на місцевому рівні.
Навчальні асоціації
Сьогодні існує десять різних навчальних асоціацій. Перша з них створена у 1912 році – «Освітня асоціація робітників» – існує й досі і є найбільшою. Інші навчальні асоціації засновані ліберальними або консервативними політичними партіями, християнськими спільнотами, природоохоронними та екологічними організаціями… З’явилися дві нові асоціації: асоціація з вивчення мусульманства і асоціація з вивчення культури.
Кожна навчальна асоціація має кілька організацій-членів у якості засновників (за винятком однієї дослідницької асоціації, яка належить шведським університетам). Це означає, що кожна дослідницька асоціація має більш-менш певний профіль залежно від того, які громадські рухи або організації є її творцями і членами. У кожної навчальної асоціації є національний офіс і місцеві відділення по всій Швеції.
Національні офіси несуть відповідальність за підтримку своїх місцевих відділень шляхом загального керівництва, різних видів політик і керівництв (guidelines), із використанням адміністративних і економічних інструментів та процедур/процесів (routines), із навчальним супроводом, конференціями, семінарами та навчальними курсами для співробітників і для керівників навчальних гуртків. За потреби, навчальні асоціації випускають книги у тих галузях, де не вистачає якісної літератури.
Навчальні курси для керівників навчальних гуртків необхідні, особливо для того, щоб отримати лідерів, здатних заохочувати і стимулювати кожного учасника бути активним, готовим задавати питання, висловлювати свою думку, ділитись своїм досвідом з іншими і т.п. Кожна навчальна асоціація формує свої власні навчальні курси, але зазвичай вони досить короткі, наприклад – курси вихідного дня.
Місцеві відділення
Саме місцеві відділення фактично організовують навчальні гуртки, набирають керівників гуртків, знайомлять їх і пропонують їм спеціальні навчальні курси. Місцеві відділення отримують свою частку державних субсидій. Вони також отримують субсидії від більшості муніципалітетів, і частина їх доходів складається з внесків сплачуваних учасниками гуртка.
Місцеві відділення більш-менш тісно співпрацюють з місцевими підрозділами тих організацій, які володіють навчальними асоціаціями – «членськими організаціями». Часто вони також співпрацюють з різними місцевими організаціями або спільнотами (громадами). Місцеві відділення навчальних асоціацій створюють навчальні гуртки спеціально під запити членів цих організацій. Наприклад, дослідження про те, як захистити природу для членів природоохоронних організацій, і дослідження про Європейський Союз для членів політичних партій.
Крім всіх навчальних гуртків приналежних до організацій, місцеві відділення також пропонують навчальні гуртки для різних груп населення: з музики і мистецтва, з вивчення різних мов, роботи на комп’ютері, з історії, філософії і т. д. Навчальні гуртки грають важливу роль у збереженні традиційних народних мистецтв і ремесел, у просуванні інтересу до культури і знань серед широких верств населення. Ще одне важливе завдання – зробити свій внесок у захист навколишнього середовища, в основному, заохочуючи людей дізнаватися більше про природу.
Деякі навчальні гуртки організуються самими учасниками. У таких випадках вони вибирають, між собою, керівника гуртка, але місце для зустрічей можуть вибрати (позичити) в одної з навчальних асоціацій.
Загалом, можна сказати, що навчальний гурток сприяє глибшому розумінню того, що таке демократія і якою вона має бути. Можливо, саме тому шведи, в порівнянні з більшістю інших людей, менше стурбовані високими податками, незважаючи на те, що у Швеції один з найвищих рівнів податків в світі.
Державна підтримка
Уряд Швеції підтримує десять національних навчальних асоціацій з їх місцевими відділеннями на суму близько 1,6 мільярда шведських крон протягом 2005 року. Це приблизно третина від загального доходу навчальних асоціацій. Внески учасників також складають близько третини від загального доходу асоціацій. І ще третину складають субсидії від муніципалітетів і повітових рад, та інші доходи.
Основна мотивація для уряду підтримувати навчальні гуртки через навчальні асоціації, полягає в тому, що навчальні асоціації, імовірно, більш ефективними в охопленні всіх категорій громадян, є більш гнучкими і більш економічно ефективними, ніж сама держава. Найважливішим є те, у кожної навчальної асоціації є своя ідеологія або профіль в залежності від складу її членських організацій. Наприклад, передбачається, що релігійним асоціаціям буде легше залучати учасників з релігійних груп, а навчальним асоціаціям професійних спілок – учасників з числа працівників промисловості.
Умови
Умови отримання державної підтримки регулюються спеціальною постановою уряду про те, що державні субсидії повинні бути спрямовані на:
- Підтримку діяльності, яка сприяє зміцненню і розвитку демократії.
- Сприяння тому, щоб люди могли впливати на свої життєві ситуації, і залученню їх до процесу розвитку суспільства.
- Сприяння заповненню прогалин в освіті і підвищенню рівня просвіти і освіти в суспільстві.
- Сприяння розширенню інтересу до та участі в культурному житті Швеції.
У постанові уряду також виділено сім напрямків у якості особливих мотивів державної підтримки:
- Загальна система цінностей; однакова цінність (рівні права) всіх людей; рівність статей.
- Виклики мультикультурного суспільства.
- Демографічний виклик.
- Безперервне навчання.
- Культура.
- Доступність і можливості для людей з функціональними розладами.
- Громадське здоров’я, сталий розвиток і глобальна справедливість.
Інфраструктура для громад (спільнот), які навчаються
Навчальні гуртки також використовувалися і використовуються як центральним урядом, так і місцевою владою для залучення громадян до важливих питань різного роду. Коли, наприклад, уряд хотів стимулювати дослідження Європейського валютного союзу, він виділив додаткові гроші навчальним асоціаціям для кожного навчального гуртка на цю тему.
Завдяки децентралізації навчальних асоціацій, вони можуть легко пропонувати навчальні гуртки по всій країні.
Те ж саме стосується муніципалітетів і членських організацій навчальних асоціацій. Коли виникне необхідність у широкій навчальній кампанії, буде набагато простіше, якщо ви зможете переконати навчальні асоціації приєднатися до неї.
Інфраструктура – енергопостачання, залізні дороги, автодорожні системи і т.д. – необхідна для всього економічного розвитку країни. Можна сказати, що навчальні асоціації є своєрідною інфраструктурою для неформального громадського навчання у Швеції.