З 30 липня до 1 серпня 2025 року у Винниківському Науковому Ліцеї відбулась друга сесія Україно-шведської щколи (так цей захід коротко назвала його ініціаторка Лілія Свистович). Активну участь у ньому взяли Ірина Майстер-Бергман (ректорка Mångkulturella Folkhögskolan) і Сергій Чумаченко (співзасновник Української мережі більдунґу і директор Народної вищої школи “Вовчок”).
Минулого року, за ініціативи Лілії Свистович, відбулась перша літня школа для вчителів та директорів ЗОШ, присвячена освітнім підходам та педагогіці Нордичних країн.
Цьогоріч знов у Винниківський Науковий Ліцей відбулась друга школа. Тепер, її тема: «Педагогіка народних вищих шкіл та ціннісні основи суспільства. Довіра, громадянин та освітa.»
Лілія Свистович вкладає шалені зусилля в розвиток та професійну освіту та використовує будь-яку можливість, щоб ділитись цим з колегами:
Є зустрічі, які не просто змінюють фокус — вони торкаються серця.Нагадують, навіщо ми в освіті. Відновлюють віру — у себе, в команду, в можливість змін.
Лілії вдалося створити постійно діючу групу колег, які збираються декілька раз на рік, для обміну досвідом та навчання:
Темами цього року стали – «діалог» в освітньому процесі, вирішенні конфліктів та як школа може сприяти цінністному формуванню майбутнього громадянина. За основу брали результати досліджень фонду «Демократична ініціатива» ім. Ілька Кучеріва.
Учасники не просто слухали, а проживали. Це був простір чесності, довіри, сміливих розмов і глибинної рефлексії. Йшлося не про суху теорію чи модні освітні тренди. Йшлося про суть. Про те, що болить. І що може лікувати:
- Як вирішувати конфлікти без втрати гідності — а не просто “зам’яти ситуацію”?
- Як будувати довіру в системі, де довго панував контроль?
- Що таке суспільне благо в шкільній спільноті — не в документах, а в щоденних діях?
- Як зробити інклюзію не розділом у стратегії, а живим принципом життя школи?
Ми торкалися глибинних цінностей нордичної педагогіки: свободи, довіри, рівності, справедливості.І не просто торкались — ми в них занурювались.У вправах, у відкритих діалогах, у прикладах з досвіду. Живе. Місцями болюче, місцями надихаюче, завжди чесне.
Більш детальний аназіз від Сергія Чумаченка ще попереду, але рік поспіль стають очевидними результати такого підходу:
1. Високий рівень взаємної довіри, що значно підвищує динаміку та ефективність навчання.
2. В обговореннях група вже спирається на педагогічні ідеї, що базуються на довірі, взаємодії, залученню, постійній груповій рефлексії.
3. Такі феномени Нордичної культури як «спільне благо», «суб‘єктність суспільства», стають важливою частиною рефлексії.
4. В цій групі є стійке розуміння ролі школи в розбудові усвідомленого суспільства.
Ця група вже готова до активного самонавчання, про що багато говорили під час семінару. Дуже активно обговорювали необхідність введення діалогу в освітній процес на всіх рівнях та між всіма зацікавленими сторонами. Є задуми та окреслені перші кроки.
Хочемо подякувати ректорці Mångkulturella Folkhögskolan Ірині Майстер-Бергман за віддану працю задля розвитку української освіти та суспільства.
Цього року вже є відчуття, що нам вдається системно розбудовувати освітню лінію заходів присвячених цінністно-орієнтованій освіті, педагогіці Народних вищих шкіл та важливому освітньому досвіду Нордичних країн. Цей вклад Irina Maister безцінний!
Дякуємо ВСІМ хто зробив це можливим! Уклін українським вчителям, які взяли участь!
Цінність таких зустрічей — не в гаслах, а в тому, як після них ти починаєш діяти.І саме в таких просторах народжується не лише нова освіта.Тут народжується нова Україна.
Джерелами для цього блогу стали пости:
Дивіться також блог Два семінари з педагогіки Нордичних Народних вищих шкіл.