Фото з другого семінару

28 липня 2025 року в народній вищій школі Вовчок закіничились перші два семінари з педагогіки Нордичних Народних вищих шкіл (із трьох запланованих семінарів на літо 2025 року). Семінари проводили Сергій Чумаченко (директор НВШВовчок”) та Ірина Майстер (ректорка Mångkulturella Folkhögskolan).

Теми цих двох семінарів:

  1. “Історія, ідеї та місце Нордичної Народної вищої школи в суспільстві” (Говорили про важливість усвідомленого громадянства та суб‘єктності суспільства. Звісно спирались на досвід Нордичних країн.)
  2. “Педагогіка свободи. Методологія НВШ та вплив НВШ на розвиток суспільства”

Третій семінар з цінністно-орієнтованої педагогіки, відбувся у Винниках (про це вже також є блог).

Фото з першого семінара

Попередні висновики після двох семінарів

1. Завдяки співпраці з Irina Maister, закладаються основи майбутньої інфраструктури підготовки тих, хто бачить цінність в Нордичному цінністно-орієнтованному підході в освіті та педагогіці.

2. За два триденних семінари, нам вдалось показати всю картину Нордичного підходу і зв‘язати стан та розвиток суспільства з обраною в країнах Північної Європи філософією освіти. Вдалось зв‘язати цінності Нордичних країн, що базуються на довірі, свободі та взаємозалученості, з якостями громадянина, який формується в цінністно-орієнтованомій освіті. Ознакою того, що вдалось були коментарі в групах стосовно необхідності докоріннихз змін в педагогічній парадигмі.

3. Зрозумілі рамки наступного кроку в створенні програм, а Вовчок стає місцем поширення дуже важливих для України наративів, пов‘язаних з Нордичним підходом в освіті та педагогіці, що базуються на довірі, гідності, діалозі і наскрізній рефлексії в процесі навчання.

Фото з другого семінара

Детальніше про семінари

Найбільше учасників прибуло з Києва та області; були гості з Львівської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Вінницької та Хмельницької областей, а також з Миколаєва й Чернігова.

Хтось уже читав Lene Rachel Andersen, слухав лекції Олександра Філоненка або побував у folkhögskolan Данії, Швеції й Норвегії; хтось тільки придбав «Більдунґ» і вперше почув термін folkbildning. Одні мріють відкрити Народну вищу школу у власній громаді, інші шукають «живі» формати для молоді, прагнуть зміцнити громадянську відповідальність чи відродити традицію «Просвіти» своїх дідусів. Є педагоги‑практики, керівники шкіл, волонтери, ментори, дослідники й ті, хто просто хоче побути в колі однодумців.

На заняттях з учасникамиь говорили про:

  • Ціннісно‑орієнтовану освіту та «педагогіку свободи» — як культура довіри й співучасті формує відповідального громадянина.
  • Діалог як головний дидактичний інструмент — від філософії Грундтвіґа до сьогоднішніх українських аудиторій.
  • Інклюзію й роботу з конфліктами — практики, що перетворюють групу людей на справжню спільноту.
  • Роль НВШ у сталому розвитку громад — дистанційні включення Інгрід Анк (Данія) та Johan Lövgren (Норвегія) перегукувалися з живими сесіями Ірини Майстер і Сергія Чумаченка, які разом створили у «Вовчку» унікальний освітній простір і атмосферу.

Аудиторії «Вовчка» перетворились на лабораторію ідей: вдень — робота в колах, ввечері — рефлексія й нотатки планів. Хтось навіть знаходив час помандрувати до озера, де захід сонця розливає по воді своє золото, а очерети співають у такт хвилям і вашим думкам…

Фото з другого семінара

Новий арт‑об’єкт «Місце, де живуть тихі думки» (жовті двері посеред поля) став символом цих днів: крізь нього немов переступаєш поріг між буденністю та тим, що шведи називають folkbildning: освітою, де головне — бути вільними й відповідальними разом.

Фото після другого семінара

На осінь 2025 року команда НВШВовчок” готує нову серію заходів — офлайн‑семінари у «Вовчку», онлайн‑лекції з дискусіями, продовження курсу «Відродження» та програми для дітей і підлітків Кіптівської громади. Залишайтеся на зв’язку та стежте за нашими оновленнями!

З фотографій з цих семіналів ми відібрали фото важливих слайдів:

Джерелом цього блогу і фотографій для нього стали пости організаторів та учасників цих семінарів:

Два семінари з педагогіки Нордичних Народних вищих шкіл