Переклад тексту від Лене Рейчел Андерсен.
Для наших зарубежных читателей есть русскоязычный перевод в Фейсбуке.
Bildung – це німецьке слово і Bild (образ, зображення) відноситься до формування вашого характеру в образі чогось або когось. До середини 1700-х років, образом був Бог або Христос, але у 1770-х роках з’явилось нове розуміння bildung-а. Не в останню міру завдяки філософу Йоганну-Готфріду Гердеру і його книзі Auch eine Philosophie der Geschichte zur Bildung der Menschheit (Ще одна філософія історії Більдунгу людства).
Bildung важко визначити, але один із способів – це описати його як поєднання освіти (знань і культури, які ви можете засвоїти від інших і яким можете навчити), а також емоційного і морального розвитку (знань, які ви не можете засвоїти від інших або навчити їм, і ви маєте витягувати такі знання зі свого власного життя, власного мислення і рефлексії, використовуючи їх для свого росту).
Серед німецьких філософів, які досліджували bildung наприкінці 1700-х і початку 1800-х років були також Йоганн Вольфганг фон Гете, Фрідріх Шиллер, Йоганн Ґотліб Фіхте, Г.В.Ф. Гегель і Вільгельм фон Гумбольдт плюс швейцарський педагог Йоганн Генріх Песталоцці.
Bildung – про внутрішній розвиток впродовж життя, і німецькі філософи більдунгу досліджували те, як цей внутрішній світ “ідей” пов’язаний із зовнішнім світом і те, як ми впливаємо на зовнішній світ своїми думками і діями. Тим самим, внутрішній і зовнішній світи пов’язані в постійному процесі діалектичного розвитку або взаємодії. Цей діалектичний розвиток і є тим, чим займався німецький ідеалізм, тим, про що Гегель писав у Phänomenologie des Geistes / Феноменології Духу (або Свідомості).
Цей інтерес до розвитку в німецькій філософії був викликаний втомою від раціоналістичного Просвітництва і прагненням до емоційної поживи для розуму, духовності, пристрасті і тісного зв’язку із природою та культурною спадщиною. Іншими словами: «Бурею та натиском» і романтизмом.
Німецькі ідеалісти та мислителі більдунгу жили в той час, коли стара феодальна система вже не могла встояти і мала бути замінена іншою політичною системою; буржуазія хворіла політичною свободою. Коли буржуазія випробувала більдунг, у Романтизмі виникла ідея народного і того, як народ з’єднується з «духовністю» за допомогою своєї культурної спадщини, і Романтичний націоналізм став культурною хвилею.
Таким чином, більдунг, німецький ідеалізм, романтизм і романтичний націоналізм тісно пов’язані між собою.
Скандинавський фольк-більдунг
Німецьке мислення мало надзвичайний вплив у Скандинавії, і найпрогресивніші аристократи, священики, буржуазія, та навіть члени королівських сімей, читали німецьких філософів і знали про Більдунг. Але вони тримали його при собі; до 1830-х років ніхто не звертав уваги на робітників і селян.
Тим, хто зрозумів, що народу, і особливо селянам, необхідний Більдунг, був датський пастор Ніколай Фредерік Северін Ґрундтвіґ, який придумав ідею народної вищої школи, і в 1844 році відкрилася перша з безлічі таких шкіл. У 1851 році датський вчитель Крістен Колд відкрив уже четверту народну вищу школу в Данії. Це була шестимісячна програма школи-інтернату для 18-25-літніх фермерів, і геніальність Колда виявлялася в тому, що він привертав увагу молодих людей сторітеллінгом. Щойно йому вдавалося їх підчепити, він дозволяв їм задавати питання, і спираючись на їх власну цікавість, він потім вчив їх історії, наук, новітнім сільськогосподарським технологіям, нових пісень, і багато чому іншому.
Такий “фольк-більдунг” поширився всією Данією та рештою Скандинавії. Близько 1900 р. 8-10% молодих людей відвідували народні вищі школи, і їх розвиток (bildung) надихнув і трансформував їх країни.