Чи можливий розвиток громад і суспільства загалом під час війни? Якщо так, то як це пов’язано з освітою та народними вищими школами?
16 і 19 березня у двох різних куточках України відбулись зустрічі присвячені скандинавському феноменові народних вищих шкіл. Першу з них провели у Славському, а другу – у Охтирці. Вони стали результатом гарного знайомства, яке відбулось ще 26 січня цього року. На цих зустрічах обговорювали те, як освітні заклади будь-якого формату можуть стати центрами розвитку локальних спільнот та українського суспільства загалом. Школи (зокрема і для дорослих) є ідеальною основою для створення осередків неформальної освіти дорослих та формування стійких громад.
Ці обговорення засвідчують, що впродовж останніх двох років в Україні активно розвивається рух неформальної освіти дорослих. Представники громад відзначають величезний запит на розвиток і освіту попри війну. Вражає, скільки ініціатив люди вже реалізовують на місцях у напрямку освіти дорослих!
Успішний досвід скандинавських країн — найкраща ілюстрація потужного впливу просвіти й неформальної освіти громадян. З найбідніших держав вони перетворились на країни загального добробуту з найвищим індексом демократії у світі. Зокрема й завдяки відкриттю народних вищих шкіл по всій території Данії, Швеції, Норвегії й Фінляндії, розвиток яких підтримали парламенти цих країн. Саме екзистенційні виклики [війни, економічний колапс, боротьба за незалежність] були сильним поштовхом у розвитку руху просвіти та освіти в скандинавських державах у XIX столітті. У найскладніші роки за ініціативи фермерів, підприємців і різноманітних рухів з’явились народні вищі школи.
Подібні процеси [повномасштабне вторгнення, проблеми в економіці, еміграція населення] відбуваються сьогодні й в Україні.
Воєнні виклики та складні часи, що суттєво підігрівають запит на зміни та розуміння майбутнього, потребують здатності до рефлексії, діалогу та співпраці. Але розвиток демократії та всі реформи суспільно-політичної системи можливі лише завдяки просвіченим, активним й усвідомленим громадянам, які беруть на себе відповідальність за власне майбутнє та спільне благо. Інфраструктура й дидактика народних вищих шкіл мають усі засади стати основою стійкості українського суспільства:
- Це – школи свободи, де немає конкуренції, оцінок і дипломів.
- Ці школи не лише розширюють освітні горизонти, а й формують спільну картину майбутнього та культуру цінності людських взаємин.
- НВШ створюють культуру відкритого діалогу та культуру взаємодії й партнерства. Це перетворює школу на модель суспільства.
До речі, на сторінках української історії є яскравий приклад галицької «Просвіти», діяльність якої нагадує скандинавську модель НВШ. Товариство утворили в 1868 році як відповідь тогочасних еліт на шалену еміграцію українців у США й Канаду.
Команда НВШ “Вовчок” готова до співпраці з організаціями, громадами й активістами для максимального сприяння створенню нових народних вищих шкіл в Україні.
Якщо вас цікавить освіта дорослих, підписуйтесь її сторінки у Фейсбуці та Інстаграмі, запитуйте там про народні вищі школи , робіть репости та залишайте коментарі!
Найважливіші матеріали про Народну вищу школу “Вовчок” в нас на сайті ми збираємо на головній сторінці.