28 квітня 2025 року в Мультикультурній народній вищій школі [Mångkulturella Folkhögskolan], що у шведському місті Гетеборг, пройшла конференція “Focal Point Ukraine – Democracy, Civil Society and Folkbildning in Times of Crisis” [Focal Point Ukraine — Демократія, громадянське суспільство та фолькбільдунґ у часи кризи]. Раніше ми писали про програму заходу, а тепер ділимось фото та враженнями учасників.
Ірена Майстер [ректорка Mångkulturella Folkhögskolan] назвала захід «днем діалогу, натхнення та міжнародної співпраці». Це справді так, адже конференція об’єднала понад 80 учасників з більш ніж 40 організацій зі Швеції, України, Норвегії, Данії, Фінляндії і Танзанії.
На заході були присутні представники асоціацій народних вищих шкіл з нордичних країн і Танзанії, а також ректори та делегати НВШ зі Швеції, Норвегії, Данії та Фінляндії. Долучились представники парламенту Швеції та недержавних організацій, що опікуються рухом гуртків самоосвіти, а також українські громадські діячі, дослідники, освітянки. Серед українських учасників були Сергій Чумаченко [засновник Народної вищої школи «Вовчок»], Михайло Крікунов [президент Української мережі більдунґу], Катерина Баценко [співзасновниця ВУМ online та Відкритого університету Майдану], Ярина Капітан [радіожурналістка та ведуча ТРК ПЕРШИЙ ЗАХІДНИЙ], а також ініціативна група на чолі з Наталією Калінчук-Пашковою з громади Гоща [Рівненська область] та представники інших українських громад.
За словами Сергія Чумаченка, дискусії «виникали прямо в залі в процесі обговорення виступів». Учасники обговорювали різні питання:
- шляхи створення та розвитку народних вищих шкіл в Україні навіть в умовах тривалого воєнного конфлікту;
- досвід народних вищих шкіл Північної Європи та Танзанії, яка вже 50 років розвиває власну мережу НВШ;
- цінності демократії та різноманіття;
- неформальна освіта як трансформаційна сила;
- ризики утилітарного мислення в освіті;
- роль громадських організацій як основи живого громадянства.
Учасники детально розглянули кейс Танзанії — створення мережі народних вищих шкіл в іншій країні та культурі. Масштабний проєкт відбувся на межі 1970–1980 років. Асоціація Karibu Sweden, до складу якої входять вчителі та народні вищі школи, допомагала створювати мережу коледжів розвитку суспільства — танзанійський аналог НВШ. Обмін досвідом та командами вчителів триває й досі: цього року 18 викладачів з Танзанії навчаються в Лінчьопінгському університеті.
За підсумками обговорень сформовано конкретні пропозиції для подальшої роботи, зокрема щодо підготовки та практики українських вчителів для НВШ, стратегій фінансування та міжнародної співпраці, як-от програми наставництва, стажування та обмін досвідом для створення мережі народних вищих шкіл в Україні.
У публікації використані фото та інформація з постів Михайла Крікунова, Сергія Чумаченка, Народної вищої школи «Вовчок» у фейсбуці та інстаграмі, а також з матеріалу про конференцію в блозі Sverigesfolkhogskolor [“Folkbildning som nationell livlina – att skapa folkhögskola mitt i kriget” (Фолькбільдунґ як національний рятівний круг – створення народної вищої школи посеред війни)].
Читайте також:
- Сторінка Народної вищої школи «Вовчок» у фейсбуці.
- Як Швеція за допомогою НВШ може зміцнити свою цивільну оборону.
- Відеозапис воркшопу «Навчання у народній вищій школі».