Це – частина перекладу статті “Residential folk high schools in Eastern Europe and the Baltic states” авторства JINDRA KULICH, Vancouver, Canada, виданій у INT. J. OF LIFELONG EDUCATION, VOL. 21, NO. 2 (MARCH–APRIL 2002), 178–190. Ця стаття, що базується на рукописі «Освітні ідеї Ґрундтвіґа в Центральній і Східній Європі, і країнах Балтії», присвячена генезису і розвитку народних вищих шкіл з проживанням в процесі навчання (residential folk high schools) в Польщі, Угорщині, Естонії, Латвії та Литві, заснованих на скандинавських моделях народних вищих шкіл.

У країнах Балтії, в період між двома світовими війнами, тільки в Естонії були народні вищі школи з проживанням. Після відновлення незалежності трьох балтійських країн у 1991 році, були здійснені спроби створити народні вищі школи в Естонії, Латвії та Литві. Незважаючи на те, що фактор проживання в школі під час навчання (навчання з відривом від виробництва; прим. перекладача) повсюдно визнається важливим і бажаним, наявні економічні та соціальні умови в цих посткомуністичних суспільствах ускладнюють роботу народних шкіл з проживанням в процесі навчання.

Данські народні вищі школи (і, в меншій мірі, норвезькі, шведські та фінські народні вищі школи), за 150 років свого існування, привернули значну увагу в середовищі навчання дорослих за межами Скандинавії і надихнули на безліч більш-менш успішних спроб їх трансплантації або адаптації. Хоча Північні народні вищі школи були відомі практично в усіх країнах Східної Європи, у 20 столітті вони були створені й успішно діяли лише в Польщі, Угорщині, Естонії, Латвії та Литві.

Ідея данської народної вищої школи поширилася в другій половині XIX століття у Швеції, Норвегії, Фінляндії і успішно там прижилася. Незабаром про це стало відомо і за межами Скандинавії, та було здійснено декілька спроб трансплантації або адаптації ідеї. Серед менш відомих адаптацій – ті, що були в Польщі протягом двадцятого століття, в Угорщині після Першої світової війни і у 1990-х роках в країнах Балтії. Мета даної статті – зробити їх більш відомими серед експертів у галузі навчання дорослих, які читають англійською (і українською).

Країни Балтії

Вперше про скандинавські народні вищі школи в цій частині Європи стало відомо у 1897 році, коли Яан Тьоніссон (Jaan Tonisson), молодий редактор радикальної газети в Естонії, припустив, що такі школи можуть допомогти зберегти мову і культуру сільських жителів. Він відвідав північні країни і в 1910 році написав книгу про народні вищі школи. Однак Естонія на той час була частиною Російської імперії, і російська влада не дозволяла створення подібних інституцій. Народні вищі школи обговорювалися на двох освітніх конференціях у 1909 і 1917 роках, але це не дало ніяких результатів.

Естонія

Перша народна вища школа була заснована після здобуття Естонією незалежності в 1918 році. Це була Біркасська сільськогосподарська і народна вища школа (Birkas Agricultural and Folk High School) заснована численною шведською меншиною в Естонії у 1920 році. Ця школа проіснувала до 1943 року, коли велика частина шведської меншини була евакуйована до Швеції після приєднання Естонії до Радянського Союзу. Перша народна вища школа для естонської більшості була заснована в 1925 році в Кунде, а у 1930 році була заснована народна вища школа в Равіль (Ravila). Пересувна народна вища школа існувала в період між двома світовими війнами для сільських жителів в районі річки Нарви, недалеко від кордону з Росією. Всі ці школи були закриті після вторгнення і окупації Естонії Червоною армією і її подальшого приєднання до Радянського Союзу.

Ідея народної вищої школи відродилася в 1991 році, коли Естонія знову здобула незалежність. За допомогою Швеції і Фінляндії було зроблено декілька спроб створити народні вищі школи. Однак ці школи в більшості своїй не мають власних приміщень, і всі, крім однієї, не пропонують проживання в процесі навчання. Школа з проживанням – це Народна вища школа Рабассааре (Rabassaare Folk High School), в якій проживає 10-15 чоловік; проте вона не придатна для зимових умов, тож школа відкрита лише з квітня до жовтня. Естонсько-шведська народна вища школа була заснована в 1993 році в Пасклепсе (Paskleps) по слідах довоєнної школи Біркас. Дотепер школа не була школою з проживанням, але були складені плани зробити її такою, щойно це стане економічно доцільно.

Дивіться статті про інші країни описані у повному перекладі:

Естонія – Народні вищі школи з проживанням в процесі навчання